Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Partnership als basis voor innovatie

16 februari 2020 ANWB en KPN werken samen aan ontwikkelingen van nieuwe producten en diensten

KPN en de ANWB hebben elkaar gevonden op het vlak van innovatie. Wat ooit begon als een algemene verkenning is in de loop der tijd uitgegroeid in een hechte samenwerking. Deze heeft inmiddels geleid tot interessante producten, contacten én veel enthousiasme om gezamenlijk kennis en inzichten te koppelen aan technologische vernieuwingen.

Innovatie lijkt soms ongrijpbaar, maar wie zich erin verdiept, gaat er al snel een herkenbaar proces in zien. René Herrewijnen, Business Innovation Manager bij de ANWB, legt uit waar het op neerkomt. “Bij innovatie draait het om vier woorden waar een hele wereld achter zit: zienvolgenlerendoen.” 

Techrader

“Binnen de ANWB werken we met een Techrader,” aldus Herrewijnen. Dat is een overzicht van technologische ontwikkelingen, die - met de kennis van nu – naar verwachting de meeste impact gaan hebben op de toekomst van de ANWB. Eerst moet je trends en mogelijkheden zien. Vervolgens ga je die trends en mogelijkheden volgen en kijken wat ervoor nodig is om daarop te kunnen inspelen. En bij innovatietrajecten ga je ook altijd door een leerproces (leren), om de vernieuwingen vervolgens uiteindelijk toe te passen in de praktijk (doen).

Fiets terugvinden met behulp van KPN technologie

De samenwerking tussen KPN en de ANWB begon ruwweg zo’n twee jaar geleden. Herrewijnen: “KPN had LoRa ontwikkeld. LoRa staat voor Long Range, Low Power verbinding. Het is speciaal ontwikkeld om kleine hoeveelheden informatie uit te wisselen tussen objecten en systemen. KPN presenteerde deze LoRa technologie in een Eat & Greet sessie bij de ANWB. Dit is een maandelijkse lunchbijeenkomst waar actuele trends en ontwikkelingen worden behandeld. Daaruit ontstonden allerlei contacten, tot op directieniveau aan toe. Zo belandde de LoRa technologie bij onze businessline Verzekeren en uiteindelijk heeft deze technologie bijgedragen aan de ontwikkelingen van onze ANWB Fietsenverzekering. Met een track & trace zender vindt de ANWB een fiets na diefstal zo snel mogelijk terug.”

Technologie en marktkennis samenbrengen 

Om samen te innoveren, moet het voor beide partners interessant zijn. Herrewijnen legt uit hoe het werkt. “Kijken we naar de relatie tussen KPN en de ANWB, dan heeft KPN kennis van de technologie. De ANWB kent met ruim 4,7 miljoen leden én een groot zakelijk relatiebestand de markt en de uitdagingen. Op dat snijvlak vinden we elkaar. KPN is een belangrijke datatransporteur en verdient dus op datastromen. Als de ANWB iets ontwikkelt waarmee over een netwerk moet worden gecommuniceerd, dan hebben beide partijen er dus iets aan.”

Relevantie voor de toekomst

De ANWB heeft op innovatiegebied een groot netwerk. Soms is aan het begin nog niet geheel duidelijk waar een verkenning in zal uitmonden, maar dat hoort bij innovatieprocessen. René Herrewijnen: “Of het nu gaat om een onderwerp als blockchain of het ontwikkelen van een accualarm voor elektrische fietsen, we richten ons altijd op drie aspecten van innovatie: vernieuwen, veranderen en verbeteren. We kijken heel breed om ons heen, zowel binnen als buiten de mobiliteitssector. Zo hebben we binnen de sector innovatieve trajecten doorlopen met onder meer PON Financial Services en de NS. Buiten de sector kijken we met banken naar het optimaliseren van financiële processen en met een bouwonderneming als VolkerWessels kijken we ook naar nieuwe ontwikkelingen. En ook met start ups hebben we veelvuldig contacten. Met wie je de innovatie ook organiseert, belangrijk is dat de partijen er vertrouwen in hebben dat een samenwerking in de toekomst succesvol kan worden. In vernieuwingen vind je uiteindelijk de relevantie voor de toekomst.”