Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

“We halen barrières weg en vergroten de kennis rondom elektrisch rijden”

7 december 2020 Wat gaat al goed en wat kan nog beter op de elektrische markt?

De ANWB is op verschillende vlakken betrokken bij de opkomst van elektrische voertuigen. We doen onderzoek, werken samen met autofabrikanten en verstrekken veel informatie aan onze leden. We gingen daarom in gesprek met Willem Aal – directeur ANWB Zakelijk – over zijn visie op elektrisch rijden en duurzame mobiliteit.

Van hybride naar elektrisch

Willem reed al een aantal jaar in een hybride auto en is inmiddels overstapt op een volledig elektrische auto. Bevalt deze overstap? Willem: “Het bevalt absoluut, ik ben er zelfs mee op wintersport geweest met de dakkoffer helemaal volgeladen. Je moet je er even op instellen dat je vaker moet stoppen en dat je iets langer stilstaat tijdens het laden, maar als je dat incalculeert, is het goed te doen. Elektrisch rijden is op dit moment ook fiscaal interessant”.

Willem vervolgt: “Veel van onze zakelijke partners begeven zich op dit elektrisch rijden segment. De zakelijke rijder is immers de grootste gebruiker van elektrische auto’s. Vanuit de rol die ik heb in de zakelijke markt wilde ik zelf ervaren hoe het nou precies zit als je elektrisch rijdt. Is de actieradius groot genoeg? En hoe zit het met het laden en de infrastructuur? Zo kan ik vanuit eigen ervaring meepraten, omdat ik deze ontwikkelingen nu zelf ervaar”.

In de file bij de laadpaal

Nederland is qua elektrisch rijden en laadstations één van de koplopers in Europa. Toch zijn er nog dingen die beter kunnen volgens Willem. “In het begin stond ik nog alleen bij de laadpalen. Laatst stonden we met z’n zessen en was ik net op tijd voor de laatste snellader. Op het moment dat mensen massaal elektrisch gaan rijden, krijgen we problemen bij de snelladers. We kunnen dan spreken van een angst om te laden, in plaats van een angst om een lege accu. Ik vind daarnaast dat laadstations geïntegreerd moeten worden met pompstations. Op sommige laadstations wil je als vrouw niet om 1 uur ’s nachts in je eentje staan te wachten totdat je auto weer geladen is”, aldus Willem.

In Nederland staan er inmiddels zo’n 77.000 openbare laadpunten, waarvan 2.367 snellaadstations van o.a. Fastned. Je vindt hier een compleet overzicht van alle laadpunten in Nederland en Europa. 

Ook vindt Willem dat er meer transparantie mag komen wat betreft de kosten van elektrisch laden. Willem: “Consumenten hebben totaal geen idee wat ze nou echt per kilometer betalen. Als je dat in beeld krijgt, en je hebt niet de mogelijkheid om thuis te laden, dan schrik je van de daadwerkelijke kilometerprijs. Dat is nog niet helemaal goed geregeld”.

ANWB biedt ook pechhulp bij elektrische auto’s

De ANWB investeert in kennis en ontwikkeling rondom elektrisch rijden. Dit doen we heel bewust, legt Willem uit: “Het zorgt ervoor dat we de concurrentie voor kunnen blijven. Al onze wegenwachten zijn inmiddels gecertificeerd om verschillende problemen bij elektrische auto’s op te lossen. En in 2021 komen er nieuwe trainingen aan voor de wegenwachten, specifiek gericht rondom het opladen van elektrische auto’s”.

Ook de ANWB Alarmcentrale blijft innoveren. “Wij kunnen op afstand de laadpalen en wallboxes resetten. Dit lost in zo’n 90% van de gevallen de meeste storingen rond laadpunten op. Ik geloof dat onze kennis ons een voorsprong geeft en het laat zien dat wij echt een innovatief bedrijf zijn. En vanuit duurzaamheid vind ik het ook belangrijk dat wij als bedrijf hier een rol in spelen”, aldus Willem.

Nog niet iedereen aan de elektrische auto

De transitie naar duurzame vormen van mobiliteit is belangrijk voor ANWB, maar Willem verwacht niet dat iedereen binnen een paar jaar elektrisch rijdt. “De overstap is voor veel mensen en soms ook voor zelfstandige ondernemers nog te groot. Niet iedereen kan een elektrische auto betalen en er zijn nog onzekerheden voor wat betreft de afschrijving en de levensduur van de accu. Ik vind een elektrische auto uitermate geschikt als je grotendeels in de Randstad rijdt. Tussen de vier grote steden kun je uitstekend af met een elektrische auto. Als je ook daarbuiten veel rijdt, is een hybride auto een goed alternatief”.

Voor haar eigen medewerkers en leden maakt ANWB het in ieder geval zo aantrekkelijk mogelijk om nu al de overstap te maken. Willem: “We stimuleren duurzaam vervoer, nemen mensen mee in de transitie naar elektrisch rijden en laten de voor- en nadelen zien. Ik vind dat we daar echt in voorop lopen. Op ons parkeerterrein hebben we een grote hoeveelheid laadstations staan en onze accountmanagers stimuleren we om zakelijk elektrisch te rijden. Ook naar onze leden gaat veel informatie. Als ik zie wat voor testen we bijvoorbeeld voor de Kampioen doen en de hoeveelheid informatie die we delen, vind ik dat echt waanzinnig. Hierdoor halen we barrières weg en vergroten we de kennis rondom elektrisch rijden”.

Bekijk ook onze Elektrisch Rijden Monitor 2023 over de laatste stand van zaken omtrent elektrisch rijden.