Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wegenwacht, wat nu?

14 problemen en oplossingen

Een vreemd geluid of een brandend dashboardlampje... Auto’s zijn soms mysterieuze apparaten. Maar niet voor de Wegenwacht. 14 twijfels ontmaskerd.

1. Er komt een draadje uit mijn uitlaat!

Lijkt het op paardenhaar of glaswol en hoor je meer lawaai? Waarschijnlijk laat het materiaal van de geluidsdemping los. Die ‘wol’ zit in de achterdemper van de uitlaat. Als de demper vanbinnen beschadigd raakt, bijvoorbeeld door roest, kan dit haar loslaten. Je kunt het er veilig uit halen of het losknippen, maar laat wel gauw je uitlaatdemper controleren.

2. Mijn aansteker is in het ventilatorrooster gevallen...

Je hoeft niet bang te zijn dat de boel ontploft, want zo heet wordt de kachel niet. Maar ga voor de zekerheid wel even langs de garage, dan kunnen ze je aansteker er weer uit vissen.

3. Het ABS-lampje brandt, kan ik doorrijden?

Dat kan, maar controleer voor de zekerheid het remvloeistofniveau en rij een stukje om te kijken hoe de auto remt. Vertrouw je het niet, bel dan de Wegenwacht voor advies. ABS is een aanvullend veiligheidssysteem en heeft dus geen invloed op het rijden. Maar laat het probleem voor de veiligheid wel zo snel mogelijk oplossen.

4. Ik heb een lekke band. De moeren zijn los, maar de band wil er niet af…

Waarschijnlijk zit het wiel vastgeroest op de naaf. Maak níet de moer in het midden los, want dat is de bevestiging van
de aandrijfas. Draai in plaats daarvan drie of vier bouten weer een beetje vast. Laat vervolgens je auto zakken. Door het gewicht dat op het wiel rust, zal het wiel loslaten.

5. Hoe moet ik olie bijvullen?

Check eerst het oliepeil met de peilstok. Is het echt te laag, vul dan bij. In je instructieboekje staat welke olie je nodig hebt. Het eerste getal staat voor de dikte van de olie bij kou, het tweede getal voor de dikte bij warmte. Hoe hoger het getal, hoe dikker de olie. 0W40 bijvoorbeeld is dun bij kou en relatief dik bij warmte. Zorg ervoor dat de motor minstens een kwartier uit is als je gaat bijvullen en dat de auto recht staat. Vul niet te snel bij, eerst een halve liter, dat laten zakken en nog eens peilen. Indien nodig, steeds een klein beetje bijvullen.

6. Wat is dat snerpende geluid onder mijn motorkap?

Dat is waarschijnlijk het geluid van de V-snaar of de multiriem. Geluid loopt op met het motortoerental, maar is de motor eenmaal warm dan is het geluid vaak snel weer weg. Meestal betekent dit dat de V-snaar of multiriem versleten is of te slap staat. Laten vervangen dus, of strakker laten stellen.

7. Witte rook, blauwe rook, grijze rook?

Een klein beetje witte rook bij vrieskou en de eerste start kan voorkomen, dit kan condens zijn en is niet schadelijk. Rookt het zo erg dat je een wit, grijs of blauw rookgordijn achterlaat, dan is het tijd om de Wegenwacht te bellen. Witte rook komt door verbrandende koelvloeistof. Blauwe rook duidt op olielekkage of te veel olie. Grijze rook is een teken van slechte verbranding.

8. Hoe moet ik bij vorst mijn auto parkeren?

Zet je auto bij vorst niet op de handrem en niet in z’n vrij. Laat hem in een versnelling staan; welke maakt niet uit. Als je een automaat hebt, kun je de auto in de parkeerstand zetten. Ook hier geldt: niet op de handrem.

9. Mijn auto start niet, en tikt als ik start…

Waarschijnlijk een lege accu. Je kunt dit gemakkelijk testen door je binnenverlichting aan te doen. Als die aan is, start je de auto. Kijk tijdens het starten naar dat lampje. Wordt het zwakker, knippert het of gaat het uit? Dan is het een lege accu. Blijft het branden, dan is er iets anders aan de hand.

10. Mijn voorruit beslaat steeds!

Dan moet je beter poetsen. Het is belangrijk dat je je ruiten schoon en vooral vetvrij houdt. Zorg er ook voor dat er verse luchttoevoer van buiten is. Zet daarom de recirculatiestand uit. Probeer tot slot te veel vocht in de auto te voorkomen. 

11. Ik heb per ongeluk de verkeerde olie gebruikt…

Beter verkeerde olie dan geen olie, maar de juiste olie is wel heel belangrijk. Bij het ontwerp van een motor wordt
al rekening gehouden met het type olie. De olie heeft invloed op onder meer verbruik en uitstoot. Probeer dus altijd de goede waarde aan te houden. Is het toch een keer misgegaan, laat je olie dan verversen bij de garage.

12. Hoe controleer ik de koelvloeistof?

Nieuwe auto’s hebben meestal één koelvloeistofreservoir, dus daar gaan we even vanuit. Is dit anders, zoek het dan op in je instructieboekje. Laat de auto eerst afkoelen en draai vervolgens voorzichtig de dop los. Hoor je gesis, wacht dan nog even. In het reservoir zie je een minimum en een maximum, daar moet de vloeistof tussen zitten.

13. Er brandt een lampje van een duikboot met een kraantje...

Het motorcontrolelampje misschien? Dit lampje kan branden of knipperen. Als het brandt, betekent het dat er een storing is waar je meestal nog even mee kunt doorrijden. Rijd wel zo snel mogelijk naar de garage. Als het knippert,
is er meer aan de hand. Zoek een veilige plek en bel de Wegenwacht.

14. Kan ik een dieselauto starthulp geven met mijn benzineauto?

In principe kan dat, maar het hangt wel af van de capaciteit van je accu. Een auto opstarten kan zowel van diesel naar benzine en andersom. Als het niet lukt, is de kans groter dat dat aan de (te dunne) startkabels ligt dan aan het feit dat je een benzineauto hebt.

Ook twijfels?

Gemiddeld hebben we zo'n 3.000 pechmeldingen met autopech per dag op de Alarmcentrale. Dat zijn er 1,2 miljoen per jaar. Daardoor weten als geen ander hoe we je met onze pechhulp zo snel mogelijk weer op weg kunnen helpen. Je kunt de Wegenwacht bellen op 088-269 2888 bij vragen over jouw auto. Nog geen pechhulp? 

Sluit nu Wegenwacht af!