Geschiedenis

De geschiedenis van de Wegenwacht begint direct na de Tweede Wereldoorlog. De nieuwe pechhulpdienst van de ANWB werd opgericht naar Engels voorbeeld. Onze zusterclub - Automobile Association (AA) - was toen al met mobiele hulpbrigades langs de weg actief.

 

 

 

 

 

 

De beginjaren

De eerste mobiele pechhulp brigade van Nederland ging 15 april 1946 van start. Zeven geel overgeschilderde Harley Davidson Liberator motorfietsen reden de 'grote' wegen af om langs de kant staande auto's weer aan de praat te krijgen. In 1946 bestond het Nederlandse wagenpark uit ongeveer 30.000 auto's. 1/3 deel daarvan kwam dat jaar één of meerdere malen in contact met onze mobiele hulpverleners.

 

 

1960

Vanaf 1960 werden de motorfietsen met zijspan vervangen door de eerste wegenwachtauto's: de bekende gele besteleenden. Ook had Delft dat jaar een primeur. Daar werd het eerste Wegenwachtstation van Nederland geopend. Omdat de auto's in die tijd werden voorzien van een mobilofoon, was het niet langer noodzakelijk om rond te rijden, op zoek naar pechklanten.

Speciale telefooncellen en ander nieuws

In 1968 verschenen de eerste speciale telefooncellen langs de weg; pechklanten konden daarmee direct contact leggen met de Wegenwacht. In 1969 was het tijd voor een feestje: het 1 miljoenste Wegenwachtlid maakte zijn opwachting. Twee jaar later (1971) kwam de eerste praatpaal. Langs de snelweg Hoevelaken-Zwolle.

Ook het wagenpark van de Wegenwacht paste zich aan de eisen van de tijd aan. Na de besteleenden kwamen de Renault viertjes (1973) en de VW Golf Diesel (1982). Tussen de bedrijven door werd in 1980 ook het 2 miljoenste Wegenwachtlid ingeschreven. Hoe meer leden, hoe meer werk.

In 2004 volgen de VW Touran en de T5 de Golf Variant op. Sinds oktober 2010 is de compacte, opvallende Volkswagen Caddy het nieuwe gezicht van de Wegenwacht. Opvallend is de nieuwe striping. Dankzij reflecterende banen is de wagen al van een kilometer goed zichtbaar en dat maakt de Caddy tijdens het hulpverlenen een stuk veiliger.

In 1985 werd de Woonplaatsservice geintroduceerd en werd de eerste speciale Truckservicewagen in gebruik genomen.

Wegenwacht vandaag

Geel is en blijft de kleur van de Wegenwacht. De groene uniformen gingen in 1992 voorgoed de kast in en maakten plaats voor moderne en frisse blauwzwarte werkkleding. De oorspronkelijke praatpalen werden vanaf 1994 stuk voor stuk vervangen door de palen met de 'konijnenoren'. Daarna ging het razendsnel met de ontwikkeling van alle communicatiemiddelen. Zo maakte de mobilofoon plaats voor computergestuurde apparatuur die met de jaren beter en uitgebreider wordt.

In 1999 gaat datacommunicatie in het werkproces van de Wegenwacht een cruciale rol spelen. Wegenwachten krijgen voortaan alle benodigde informatie over pechmeldingen, klanten en locaties te zien op een display in hun auto. Daarnaast worden alle auto’s voorzien van gsm-autotelefoon en een Global Positioning System (gps). Na tien jaar wordt in 2011 het digitale communicatiesysteem WWi in gebruik genomen. Dit nieuwe systeem maakt het voor de wegenwachten onder andere mogelijk om technische informatie digitaal te raadplegen.

En dat moet natuurlijk ook. Want om al die klanten - in 2010 telde de ANWB 3,5 miljoen Wegenwachtleden - een zo kort mogelijke wachttijd te garanderen, is optimale communicatie een eerste vereiste.

2016 - 70 jaar ANWB