Altijd onderweg

E-scootertest 2022

Kampioen test acht elektrische snorscooters in de budgetklasse tot circa € 2000. Onze conclusie: slechte modellen zitten er niet bij. Wel zien we grote verschillen per testonderdeel, bijvoorbeeld tijdens de acceleratietest, in de actieradius of het comfort. Daarentegen presteren de remmen van alle scooters opmerkelijk goed en zijn alle modellen stabiel en wendbaar. Plus: bijna alle modellen zijn muisstil, ze produceren geen stinkende uitlaatgassen én elektrische snorfietsen zijn steeds beter betaalbaar.  

IVA E-GO S4

IVA E-GO S4

TESTWINNAAR
  • Eindoordeel: 8
  • Prijs: € 1799
NIU MQi+ Standard Range

NIU MQi+ Standard Range

  • Eindoordeel: 7,8
  • Prijs: € 2299
Super Soco CUmini

Super Soco CUmini

  • Eindoordeel: 7,1
  • Prijs: € 1799
Segway B110S

Segway B110S

TESTWINNAAR
  • Eindoordeel: 8
  • Prijs: € 1799
Ecooter ET2

Ecooter ET2

  • Eindoordeel: 7,5
  • Prijs: € 1899
AGM Goccia GEV1200

AGM Goccia GEV1200

  • Eindoordeel: 6,3
  • Prijs: € 1854
La Souris K1 Bosch

La Souris K1 Bosch

VOORDELIGE KEUZE
  • Eindoordeel: 7,7
  • Prijs: € 1599
Evomaxx E-Trend

Evomaxx E-Trend

  • Eindoordeel: 7,3
  • Prijs: € 1564

Conclusies per scooteronderdeel

1. Acceleratie

Bij de acceleratietest zijn de verschillen tussen de modellen zeer groot. Opvallend is dat het goedkoopste (Evomaxx) en duurste model (NIU) het langzaamst op snelheid komen. Deze modellen zijn minder pittig dan de IVA, Segway, Ecooter en AGM. Toch nemen we de acceleratie niet mee in het eindoordeel van de scooters: het verschilt per persoon wat hij of zij fijn vindt. Wil je rustig op gang komen dan kies je voor de Evomaxx, NIU of SuperSoco. Rijd je door de stad en moet je vaak stoppen? Dan is het fijn om snel te kunnen optrekken. De Segway zit in 3,3 seconden van 2 tot 20 km/uur. Vooral voor scooterrijders die jarenlange ervaring hebben op de veel slomer optrekkende benzinemodellen kan zo’n pittige start flink wennen zijn. Ook hier is het devies: probeer tijdens een paar proefritten uit wat je prettig vindt. Opvallend: alle modellen zijn muisstil, alleen de motor van de Ecooter maakt wat lawaai. 

Tips voor aankoop en gebruik:

1: Rijd je voor de eerste keer op een elektrische scooter, wees dan voorzichtig met de ‘gashendel’. Sommige reageren zeer pittig op een kleine beweging, de scooter kan dan onverwachts naar voren schieten.

2: Ontdek tijdens proefritten wat jij prettig vindt: snel optrekken of juist rustig. Probeer verschillende modellen uit, bij voorkeur op een rustige plek. 

3: Moet je heuvels bedwingen op je dagelijkse route? Maak dan zeker een proefrit op een (soortgelijke) helling. De kracht heuvelopwaarts verschilt nogal tussen de e-scooters; sommige vallen zelfs terug tot slechts 15 km/uur of zijn zelfs nóg slomer. 

 

2. Accu

De accu van een elektrische scooter is groot en zwaar: gemiddeld weegt deze zo’n 10 kilo en is net zo groot als vier pakken melk. De scooters in deze test hebben allemaal een uitneembare accu. Dat is wel zo handig als je makkelijk wilt opladen. Je kunt alle scooters ook opladen met de accu ín de scooter. De accu zit bijna altijd onder het zadel, zodat je daar amper bergruimte hebt. De laadaansluiting bevindt zich meestal net iets onder de zadelklep, alleen bij de Evomaxx zit deze bij de treeplank, wat het aansluiten iets lastiger maakt. De specialisten van Zuidewind Accuservice beoordeelden alle accu’s en bijbehorende laders in- en uitwendig op hun constructie, waterbestendigheid en (brand-)veiligheid. De verschillen waren klein: alle accu’s en laders scoorden minimaal een voldoende. De accu van AGM zit iets minder degelijk in elkaar dan van de concurrentie. Andere pluspunt is dat de scooters (alle merken behalve AGM, NIU en Segway) een lader hebben met ingebouwde ventilator/koeling: dit verkleint de kans op een overhitte lader. 

Tips voor aankoop en gebruik: 

1: Kun je thuis of op werk de accu niet makkelijk ín de scooter opladen? Kies dan voor een uitneembare accu. De accu uitnemen kan namelijk niet bij alle e-scooters. 

2: Besef dat accu’s behoorlijk zwaar zijn: de lichtste weegt 7 kg (Super Soco), de zwaarste maar liefst 11 kg (Segway en La Souris).  

3: Een oplader met ingebouwde ventilator kan overhitting van de lader voorkomen. Laad een accu nooit ’s nachts op en indien mogelijk ook niet in je huis, liever in bijvoorbeeld de garage of tuinhuis (maar zeker niet op onoverdekte plek buiten). 
 

3. Actieradius

Hoe ver kom je op één accu? De actieradius is misschien wel het belangrijkste aankoopaspect van een elektrische snorscooter. Wij testten de actieradius twee dagen achter elkaar op een heuvelachtig parcours in de straten van Arnhem. De scooters hadden het niet makkelijk, met enkele korte pittige of lange flauwe klimmetjes onderweg. De IVA en NIU kwamen het verst met respectievelijk 72 en 71 km op één volle acculading. Het verschil met de concurrentie was niet heel groot. Bijna alle concurrenten haalden 10 kilometer minder. Alleen bij de AGM (57 km) en vooral de Super Soco (44 km) moesten de deelnemers eerder afstappen. Met deze scooters moet je dus goed uitrekenen of je wel ‘genoeg accu’ hebt voor je beoogde gebruik. De scooter met de grootste actieradius (IVA S4) is bovendien de enige met ruimte voor een tweede accu. Daardoor verdubbelt de actieradius tot zo’n 140 km. Die tweede accu kost wel € 599 extra. 

Tips voor aankoop en gebruik:

1: Bereken voor je een scooter koopt, bijvoorbeeld met de ANWB Routeplanner, hoe lang de ritjes zijn die je (zonder bij te laden) wilt maken. Bijvoorbeeld een retour naar je werk, school of studie.

2: Haal circa 40% af van de actieradius die de fabrikant zelf aangeeft. Die wordt gemeten onder ideale omstandigheden. Afhankelijk van factoren als gewicht, hellingen, tegenwind en temperatuur kan de actieradius in de praktijk flink minder zijn. Voorbeeld: geeft de fabrikant 100 km op, reken dan op 60 km in de praktijk.

3: Kies je voor een e-scooter met kleinere accu − en dus kortere actieradius − dan moet je je oplader vaak meenemen. In dat geval is het aan te raden om vooraf uit te zoeken waar je kunt opladen en of dat mag.

4: De meeste merken bieden tegen meerprijs accu’s met een grotere capaciteit aan en dus ook een grotere actieradius.
 

4. Bagageruimte en extra opties

Nadeel van e-scooters ten opzichte van hun ‘benzinebroertjes’: ze hebben geen bagageruimte onder het zadel, want daar zit (bijna) altijd de accu. De uitzondering hierop is de Evomaxx, bij dit model zit de accu onder de treeplank. De Evomaxx biedt dus wel voldoende bagageruimte onder het zadel. Bij de andere scooters heb je geluk als er een kettingslot bij past. Wel hebben die rond de accu nog wat loze ruimte (met name bij de Ecooter en IVA). Een optie is het kopen van een topkoffer (deze is alleen inbegrepen bij de La Souris K1 Bosch), alleen gaat dit meestal ten koste van de buddyseat. Een wat minder charmant ogende – maar wel praktische – optie is de optioneel verkrijgbare mand op het stuur van de AGM Goccia. Verder hebben alle scooters een tassenhaakje aan het stuur, hebben de NIU en IVA een telefoon- en bekerhouder, en de Ecooter en Evomaxx alleen een telefoonhouder. Over telefoons gesproken: alle modellen zijn voorzien van een USB-uitgang en fungeren als een rijdende powerbank. 

Tips voor aankoop en gebruik: 

1: De meeste scooters bieden alarmfuncties, toch blijft een goed kettingslot met drie of vier ART-sterren aan te raden. Bij elk model past zo’n kettingslot door het voorwiel.

2: Veel topkoffers zijn makkelijk met een schroevendraaier open te breken. Bewaar er dus zeker geen waardevolle spullen in. Check ook of je helm er in past. Let op: een helm is vanaf de zomer van 2022 of januari 2023 verplicht voor snorfietsen

3: De beste veiligheidsopties bieden de Segway en NIU: deze scooters zijn verbonden met internet, zodat je op afstand via een app een ‘alert’ krijgt als er iets met je scooter gebeurt. Ook kun je de locatie van je scooter live ‘tracken’ via je telefoon. Evomaxx en Super Soco bieden een soortgelijke optie/app tegen een (flinke) meerprijs, een dikke € 300. 


 

5. Comfort en gebruiksgemak

We hebben twee typen elektrische snorfietsen getest: de Evomaxx en AGM Goccia lijken meer op een ‘ouderwetse’ brommer en de andere zes modellen hebben meer het design van een scooter. Bij dat zestal zitten je benen meer beschut, wat fijn kan zijn in de kou. Anderzijds bieden juist de Evomaxx en AGM Goccia meer beenruimte, omdat je je knieën náást de stuurbuis kunt positioneren.

Het comfort is echter van nog veel meer dingen afhankelijk. Denk aan het formaat van het zadel, handgrepen, zithouding en de breedte van de treeplank. Ons testpanel vond het formaat van het zadel en de zithouding het belangrijkst voor het comfort. Daarop scoorden de NIU, Ecooter en Super Soco het best. La Souris, AGM Goccia, Segway en Evomaxx vielen minder in de smaak, met name door het kleine zadel. Ook de voetsteunen voor de berijder (Evomaxx en AGM) waardeerden onze testrijders maar matig. Logisch is dat de kleinere, lichtere scooters makkelijker zijn de manoeuvreren, draaien en stallen. Dit zijn de Evomaxx, Segway, AGM en Super Soco: allemaal tussen de 55 en 60 kg (inclusief) kilo, compact van formaat en dus ook goed te stallen.  

Tips voor aankoop en gebruik:

1: Rijden met een buddy? Dan is niet het zadel van belang maar ook de maximaal toegestane belasting. Zo is die van de NIU maar liefst 221 kg; dit betekent dat jij, je buddy én eventuele bagage samen 221 kg mogen wegen. Bij de Ecooter is de maximale belasting slechts 150 kg; dan mag elke persoon gemiddeld ‘slechts’ 75 kg wegen. 

2: De meeste merken verkopen (optionele) rugsteunen: niet alleen comfortabeler maar ook veiliger voor de buddy.  

3: Ook voor comfort geldt: maak die proefritten. Let vooral op het zitcomfort: is het zadel fijn, komen je knieën nergens tegen aan (ook niet na hard remmen), heb je goed zicht in de spiegels en is de zitpositie (rug, handen en voeten) prettig? 


 

6. Remmen

De remmen van alle scooters presteerden opmerkelijk goed: van het goedkoopste tot het duurste model. Gemiddeld sta je binnen 4 meter stil, zowel op droog als op nat wegdek. Alle scooters zijn voor én achter voorzien van hydraulische schijfremmen. Met uitzondering van de Evomaxx E-Trend en AGM Goccia, die hebben beide een trommelrem achter en een hydraulische schijfrem op het voorwiel. Op de prestaties bleek dat niet van invloed. Op droog wegdek remde de Evomaxx zelfs het krachtigst van het achttal. Bovendien remmen de scooters gelijkmatig en goed controleerbaar. Slippen of stuiteren is er niet bij. Ook zijn alle modellen stabiel, wendbaar en prettig te berijden. Alleen de vering laat bijna bij alle modellen te wensen over. Vooral bij kuilen en steile drempels moet je je snelheid matigen, anders ga je wél stuiteren. 

Tips voor aankoop en gebruik:

1: Check of de remmen goed zijn afgesteld en probeer ze eerst op een rustige plek. Remvan steeds iets hogere snelheden tot stilstand: ‘voel’ of je niet slipt en wees alert op piepende of krakende geluiden.

2: Controleer voor de aankoop of de remhendel niet tot het handvat is in te knijpen. Er moet nog wat speling zijn.

3: Informeer of de scooter remonderbreking heeft (tegenwoordig vrijwel standaard): zodra je remt stopt de ondersteuning. Dat verkleint de kans op slippen, zeker op nat of glad wegdek. 
 

7. Verbruik

Een e-scooter rijden is veel goedkoper dan een traditionele benzinescooter. De energiekosten van de acht geteste scooters (inclusief laadverlies van 15%) zijn gemiddeld € 13* per 1000 kilometer. Voor een benzinescooter met verbruik van 1 op 35 betaal je bijna vijf keer zoveel: € 63* per 1000 kilometer. Reken je de afschrijving van de accu ook mee (lithiumaccu’s kun je circa 1000 à 2000 keer opladen), dan zijn e-scooters nog altijd voordeliger. Zo'n 55% goedkoper per 1000 km dan een benzinescooter, wanneer je de accu na 1000 keer opladen vervangt. Ook de aanschaf van de gemiddelde elektrische scooter is inmiddels een stuk lager dan enkele jaren geleden. Waren ze toen gemiddeld nog flink wat duurder dan benzinescooters, inmiddels liggen de prijzen veel dichter bij elkaar. Veel modellen zijn zelfs goedkoper dan snorscooters op benzine.

Tips voor voor aankoop en gebruik:

1: Of je kiest voor een benzinescooter of elektrische snorscooter hangt vooral af van het beoogde gebruik. Alleen als je héél veel kilometers (meer dan 100 km) per dag maakt is een benzinescooter handiger. Maar dan kies je eerder voor een 45 km-model.

2: Verwacht je je scooter veel te gebruiken (en bijna dagelijks te moeten opladen), informeer dan naar de prijs van een vervangende accu. Deze varieert tussen de € 600 en € 1000. Op den duur moet elke lithiumaccu vervangen worden: laad je 5 keer per week op, dan kan dat al na zo’n 3 jaar zijn. 

3: Elektrische scooters zijn over het algemeen onderhoudsvriendelijker dan benzinescooters. Andere voordelen zijn de vermindering van de uitstoot van uitlaatgassen en de stille motors. 

*Op basis van een benzineprijs van € 2,20 per liter en € 0,55 per kWh.
 

8. Conclusie

Elk van de geteste modellen biedt voldoende scooter voor je geld. Wat de beste keuze is, hangt vooral af van je wensen. Wil je een buddy (passagier) meenemen? Dan zijn de IVA, NIU of Ecooter de beste keuzes. Besef wel dat de Ecooter een maximale belasting heeft van 150 kg; dit betekent dat jij en je buddy samen maximaal 150 kg mogen wegen. Wil je een buddy meenemen, let dan op de maximaal toegestane belasting. 

De andere scooters zijn geschikt voor één persoon of bieden hoogstens een zeer krappe zit voor een bijrijder. We hebben twee testwinnaars: de IVA E-GO S4 (als je een buddy wilt meenemen) en de Segway (als je altijd alleen rijdt). Voordelige keuze is de La Souris: € 200 goedkoper dan de Segway en IVA, maar wél een prima eindscore van 7,7. Met deze scooters kun je bovendien een heel eind rijden: ze hebben alle drie een actieradius van 65 kilometer of meer. 

Ook is gebleken uit onze praktijktest dat het rijcomfort afhangt van je lengte en postuur. Ben je langer dan 1.80 meter dan zit je soms met je knieën tegen het stuur. Een proefrit bij e-scooters is daarom een absolute must. Probeer het liefst meerdere modellen. Koop je een e-scooter online? Vraag dan om die mogelijkheid of de mogelijkheid (en voorwaarden) om een aankoop via internet te retourneren.

Speciaal voor jou geselecteerd