Wat is fietslease?

Naast je auto, kun je inmiddels ook je wasmachine en cv-ketel leasen. Dan is het niet zo vreemd dat bij de aanschaf van een dure e-bike steeds meer mensen voor de onbezorgdheid van een vast maandbedrag kiezen. Maar wat is fietslease nu precies, wat zit er in dat maandbedrag en wat zijn de voor- en nadelen?

Hoe werkt fietslease?

Met fietslease gebruik je als particulier een (elektrische) fiets tegen een vast maandbedrag en looptijd. De duur van die looptijd bepaal je zelf, al begint deze doorgaans vanaf 3 jaar. Hierna lever je de fiets weer in, of kies je een nieuwe fiets uit. Het maandbedrag is meestal inclusief de kosten voor:

  • Reparaties en onderhoud
  • Diefstal- en schadeverzekering
  • Accu- en bandenvervanging
  • Pechhulp in binnen– en buitenland
  • Afschrijvingskosten en rente
  • Leveringskosten en verwijderingsbijdrage

Wat je zelf betaalt, zijn de kosten voor het opladen van de fietsaccu en eventuele bekeuringen.

Voor- en nadelen van een fiets leasen

Over het algemeen brengt het leasen van een (elektrische) fiets meer voordelen dan nadelen met zich mee. Toch is het aan te raden je goed te verdiepen in de voorwaarden van de verschillende aanbieders om niet voor onaangename verrassingen te komen staan.

  • Fietslease is in feite een lening. Daarom word je bij het aangaan van een leaseovereenkomst meestal getoetst en geregistreerd bij het BKR. Dit hoeft geen nadeel te zijn, het is tenslotte bedoeld om je te beschermen tegen een te hoge lening. Wel kan het betekenen dat de lease niet wordt goedgekeurd.
  • In sommige gevallen heb je een hoog eigen risico bij diefstal en schade aan je fiets en betaal je opzegkosten voor het tussentijds beëindigen van het leasecontract. Lees daarom de voorwaarden van de aanbieder altijd eerst goed door.
  • De fiets is na de looptijd niet van jou, de eventuele restwaarde dus ook niet. Wel krijg je vaak vóór het einde van de looptijd een voorstel van de leasemaatschappij om de fiets over te nemen.

  • Je betaalt een vast bedrag per maand waar alle extra kosten bij inbegrepen zijn. Zo kom je niet voor onverwachte uitgaven te staan. Denk daarbij aan de kosten van schade, diefstal, reparaties en onderhoud. Vooral de kosten van het vervangen of onderhouden van de accu van een elektrische fiets kunnen flink oplopen.
  • Zonder een grote uitgave in één keer te moeten doen, rijd je op een gloednieuwe, betrouwbare (elektrische) fiets.
  • Na afloop van de leaseperiode lever je de fiets eenvoudig weer in. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen weer op een nieuwe fiets naar buiten te fietsen.

  • Bij ANWB Fiets Lease, lease je al een elektrische Union-fiets vanaf 65 euro per maand.
  • In geval van diefstal betaal je geen eigen risico en bij schade maar 25 euro per gebeurtenis.
  • In geval van persoonlijke omstandigheden zoals een scheiding is het leasecontract kosteloos op te zeggen.
  • Je bent verzekerd van 24/7 pechhulp onderweg in Nederland en België met de Wegenwacht® Fiets Service. Onderweg een lekke band of lege accu? Wij helpen je snel weer op weg. Ontdek alle voordelen van ANWB Fiets Lease.

Wat is fietslease niet?

Er zijn verschillende vormen in omloop waarmee je een (elektrische) fiets kunt huren, maar die toch heel anders werken dan fietslease. Zoals de deelfiets en zakelijke lease. Hieronder leggen we de verschillende vormen uit:

Een deelfiets is, zoals de naam aangeeft, bedoeld om te delen met anderen en wordt dus nooit van jou. Je gebruikt een deelfiets voor korte afstanden. Misschien zegt het Amsterdamse wittefietsenplan uit de jaren '60 je iets? Die fietsen waren toen gratis te gebruiken, maar voor deelfietsen zoals de FlickBike betaal je een euro per half uur. Je vindt de fiets via een app bij een speciale deelfietsparkeerplek, waar je 'm na gebruik ook weer parkeert.

Een fietsabonnement is vergelijkbaar met fietslease. Je betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik, onderhoud en reparaties en kunt de fiets net zolang huren als je wilt. In tegenstelling tot fietslease is zo'n abonnement vaak maandelijks op te zeggen. Het grootste verschil is dat je bij fietslease ook eigenaar van de fiets kunt worden, als je dat zou willen. Bij een abonnement kan dat niet. En de keuze aan (nieuwe) fietsen is bij lease vaak ruimer dan bij een abonnement.

Bij financial lease ben je aan het eind van de looptijd officieel eigenaar van de fiets. In feite koop je dus je fiets op afbetaling. Fiscaal ben je al eigenaar tijdens het leasen, wat voordelig kan zijn voor ondernemers. Dit in tegenstelling tot 'gewone' fietslease, wat valt onder operational lease. Bij operational fietslease huur je de fiets vooral om 'm te gebruiken en blijft de verhuurder eigenaar van de fiets.

Zakelijk leasen werkt hetzelfde als privé leasen, behalve dat je de fiets least als bedrijf of dat jouw werkgever de maandelijkse kosten betaalt. Omdat je de fiets alleen 'mag' gebruiken voor woon-werkverkeer, vraagt dit om een zeer uitvoerige kilometeradministratie waarin de kilometers voor woon-werkverkeer en privégebruik separaat zijn opgenomen. Vanaf 1 januari 2020 verandert dit. Er is voor privégebruik dan sprake van een jaarlijkse bijtelling van 7% van de kostprijs van de fiets, waarmee het zowel voor werkgevers als werknemers eenvoudiger en aantrekkelijker wordt om een leasefiets te gebruiken.

Lees hier meer informatie over fietslease