Hoe veilig zijn fietsaccu's?

Risico’s en veilig gebruik van fietsaccu’s

Je hoort het wel eens in het nieuws. ‘Fiets vliegt in brand door kapotte accu’. Kan dat echt gebeuren en hoe ga je veilig om met een lithium-ion fietsaccu?

Fietsaccu elektrische fiets na brand

Ja, het kan echt gebeuren. Maar met bijna 3 miljoen e-bikes in Nederland blijft het gelukkig bij enkele incidenten per jaar. Als het echter mis gaat, dan kunnen er hele gevaarlijke situaties ontstaan.

Brandgevaar lithium-ion accu’s

De veel gebruikte lithium-ion accu’s, die in vrijwel alle e-bikes zitten, zijn zo populair omdat ze veel energie kunnen opslaan en een lange levensduur hebben. Maar aan die hoge concentratie energie in lithium-ion accu’s kleeft ook een risico. Als de accu is beschadigd ;of verkeerd wordt gebruikt, kan deze oververhitten, ontbranden en zelfs ontploffen. Ga daarom heel voorzichtig om met deze kleine energiecentrales.

Komt het vaak voor?

Gelukkig komt een rampscenario zelden voor. In verhouding tot het aantal lithium accu's dat we in huis hebben, denk aan laptops, telefoons en boormachines, is het aantal brandgevallen minimaal. Ook partijen uit de e-bike branche bevestigen het beeld dat het slechts incidenteel voorkomt. Exacte, landelijke cijfers worden niet bijgehouden.

Lees meer over lithium-ion fietsaccu’s

Wat kun je doen?

  1. Lees de gebruiksaanwijzing van de fabrikant.
  2. Gebruik alleen de oplader die bij de e-bike geleverd is.
  3. Zet de fiets (of accu) tijdens het opladen op een stabiele, ‘onbrandbare’ plek. Liever buiten dan in je schuur, liever in je schuur dan in je slaapkamer. En als het kan in de buurt van een rookmelder.
  4. Laad de accu bij voorkeur overdag op en niet in de volle zon.
  5. Zorg dat de oplader zijn warmte kwijt kan.
  6. Haal de stekker uit het stopcontact als de fietsaccu vol is.
  7. Is je accu gevallen, beschadigd of vervormd? Neem geen risico: leg 'm buiten neer en lever 'm zo snel mogelijk in.

Niet zelf blussen

Als je fietsaccu lekt, extreem heet is, sterk ruikt of rook of vonken produceert is het mis. Vaak gebeurt dit tijdens het opladen. Als het kan: trek de stekker uit het stopcontact en bel 1-1-2. Ga niet zelf met water blussen, dit werkt averechts. De vrijkomende gassen reageren heftig op water, wat zelfs voor ontploffingen kan zorgen. De brandweer heeft speciale technieken om accu’s te blussen.

Controleer de lader

Ook laders brengen risico’s met zich mee. Deze kunnen defect of oververhit raken. Controleer daarom je laadkabel geregeld op zichtbare schade. Is er iets niet in orde? Laat dat dan direct herstellen of vervangen. Nog een belangrijke tip: label je lader. Want het merk van de fiets - laat staan model - staat er zelden of nooit op vermeld. Verkeerde lader in een accu stoppen kan namelijk gevaarlijk zijn.

Tweedehands e-bike accu

Koop je een gebruikte e-bike, controleer dan de accu goed op valschade. Zie je butsen of deuken? Neem geen risico en koop een nieuwe accu. Het is ook mogelijk dat de accu in het verleden waterschade heeft opgelopen. Dat is aan de buitenkant niet te zien. Je kunt de accu van je e-bike in veel fietsspeciaalzaken laten doormeten en testen op functionaliteit en capaciteit.

ANWB accu’s: extra goed getest

Bij de ANWB kun je een nieuwe accu voor je e-bike kopen. Deze accu’s worden met 15 verschillende test, extra goed gecontroleerd op kwaliteit en prestatie. Zo worden de fietsaccu’s getest op: oververhitting, waterschade, stofschade, vibratieschade en (geforceerde) ontlading. Ook worden er val- en crashtests gedaan, slaan we alle fietsaccu’s op in brandveilige kasten en zorgen we dat de accu veilig bij onze klanten thuisbezorgd wordt. Niet alleen zijn de ANWB accu's beter getest, ze hebben vaak ook een hogere capaciteit dan de originele accu's.

Ook biedt de ANWB originele fietsaccu’s aan van de bekende merken. Deze fietsaccu’s zijn niet door de ANWB gecertificeerd, de garantievoorwaarden van de leverancier zijn van toepassing. 

Fietsaccu kopen via de ANWB

Speciaal voor jou geselecteerd