Remlichtschakelaar ford Ka

Vraag gesteld door Jeannette58 op 18 april 2017

Mijn moeder bezit een nieuw gekochte ford Ka van 2,5 jr oud. Vorige week bleken haar remlichten het niet te doen.In de garage kwam,na diagnose stelling het antwoord dat de remlichtschakelaar stuk is.Vanaf daar heb ik de gesprekken met de Ford dealer overgenomen omdat mijn moeder 85 jr is. Op mijn vraag of het normaal is dat dit nu al kapot is werd er gezegd dat het wel vaker voorkwam bij dit type Ka. In de werkplaats vond men het ook wel erg snel. Mijn vraag aan de garage was: als dit vaker voorkomt ,is er dan geen sprake van een ondeugdelijk onderdeel.De auto heeft nl.6285 km gelopen. De garage wil uit coulance 20 euro korting geven maar beroept zich op het feit dat mijn moeders auto ipv 2 onderhoudsbeurten ,er pas 1 gehad heeft. Dat is idd een feit....hij is pas bij 5500 km voor de 1e beurt gegaan en daarom heeft ze garantie verspeeld. Toch vind ik eea frustrerend. Mag dit onderdeel zo snel kapot gaan...hangt daar geen langere economische levensduur aan? Zou de garage in deze ,jonge auto, weinig kilometers, niet iets meer coulance kunnen betrachten. En is het redelijk dat de reparatiekosten €150,- zijn (incl.diagnose)

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

De remlichtschakelaar van een ford Ka van 2,5 jaar oud is stuk. De reparatiekosten zijn 150 euro. De dealer vergoed een klein deel daarvan. U vraagt of dat redelijk is.

Als de garantie voorbij is mag u als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Deze verwachtingen worden gevormd door onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

In uw geval betreft het een auto van 2,5 jaar oud. Daarbij kunt u inderdaad stellen dat u geen gebrek hoefde te verwachten.U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u deze reparatiekosten niet hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een groter deel van de kosten op zich zou nemen, zo niet de gehele rekening.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.




***

Reactie van Jeannette58:

Dank u wel voor uw antwoord. Ik stuur het antwoord naar de ford garage in de hoop dat hij ontvankelijk is voor de argumenten.