Auto na 6 weken stuk

Vraag gesteld door VanTurnhout op 28 november 2018

Goedemorgen
Graag zou ik jullie advies willen over het volgende

In mei dit jaar heb ik een Renault clio gekocht voor 6000 euro zonder garantie
6 weken na de koop krijg ik een transmissie storing. Auto wordt naar de Renault dealer gebracht en deze stellen een kapotte accumulator vastm auto wordt gerepareerd voor 750. Zelf betaal ik 250. Wederom na 6 weken dezelfde storining. Factuur van de reparatie opgevraagd bij de verkoper. Deze kan hem niet meer vinden. Veelvuldig contact gezorgd met de dealer maar deze geven niet thuis, bellen niet terug. Uiteindelijk kan ik 27 nov eindelijk mijn auto brengen. Volgens de dealer een kapotte schakelmoter. Wat ik erg bijzonder vind. Kan ik dealer en of verkoper verantwoordelijk stellen op basis van conformiteit?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht zonder garantie. Na zes weken is een reparatie noodzakelijk. Zes weken later is er wederom een storing en moet de schakelmotor worden vervangen. U vraagt wat uw rechten zijn.

U heeft de auto gekocht zonder garantie maar kunt nog wel een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. U mag een redelijke levensduur en mormaal gebruik verwachten. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop,zoals in uw geval, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat dit gebrek door uw eigen gebruik kan zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. Bijvoorbeeld een proefrit maken. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

De vraag wat iu kunt eisen hangt dus mede af van de leeftijd en de kilometerstand van de auto. Ok is van belang of er een verband is tussen beide reparaties. het is goed dat u de reparatienota heeft opgevraagd.

U kunt de verkoper in ieder geval aanspreken omdat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.