Hoe werkt de vermoeidheidsherkenning in de auto?

Vraag gesteld door CherylH op 22 maart 2018

Ik heb een Volkswagen Polo uit 2017 en nu zit er een vermoeidheidsherkenning op. Soms geeft deze aan dat ik vermoeid ben, terwijl dit helemaal niet zo is. Daardoor werd ik wel nieuwsgierig hoe dit gemeten wordt. Hoe werkt dit systeem?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over vermoeidheidsherkenning in de auto. Veel merken bieden dit aan als onderdeel van een pakket rijhulpsystemen.

Driver Alert
Bij Volkswagen heet het systeem Driver Alert. Het herkent de eerste verschijnselen van vermoeidheid. Signaleert de auto concentratieverlies, dan volgt er een duidelijk geluidssignaal en een melding op het dashboard.

Werking
De exacte werking van dit systeem verschilt per merk en model. Bij uw auto signaleert de software van de auto hoe de bestuurder stuurt. De bewegingen van het stuurwiel worden constant geanalyseerd. Bepaalde bewegingen verraden een vertraging in de reflexen van de bestuurder, wat kan duiden op vermoeidheid.

 


***

 

 

 

Reactie van HBak:
Ik heb me afgevraagd of fabrikant die vermoeidheidsherkenning ontwerp ook aan doven heeft gedacht ondanks geluidsignalen die niks voor doven besturen! Ik hoop dat in de toekomst eem fabrikant een bestuurstoel ontwerpt die een trilling afgeeft of filtssignaal. 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Watertijger:
Vermoeidheidsherkenning komt naast een geluidssignaal ook een melding op je dashboard

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Albert H:
In instructieboekje staat exact beschreven hoe het systeem werkt

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van henkhelweg:
Die technologie is mooi bij het streven naar meer veiligheid op de weg. Het is kennelijk geaccepteerd dat we ons gevoel en verstand mogen uitschakelen en het het denken aan een leuke App kunnen overlaten. Ik heb zelf een al een paar miljoen gereden kilometers onder de voeten en de sensoren die god je heeft meegegeven werken normaal gesproken feilloos. De vraag is wat je met die signalen doet mee doet of liever onderdrukt omdat je overal op tijd wil zijn. Wanneer je vermoeid (door)rijdt of gedrogeerd in een auto stapt calculeer je bewust bepaalde risicos in. Binnenkort hebben we zelfrijdende auto's of een nog betere smartphone waar je al je verantwoordelijkheid in kan opslaan.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Dolf Tillema:
Volgens mijn ervaring geeft de auto na precies 2 uur rijden aan dat je zogenaamd vermoeid bent. Het is mij al ca 6x opgevallen steeds automatisch na precies 2 uur?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van anwb_martin:
In feite wordt de vraag helemaal niet beantwoord

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Borge:
Ik heb de vermoeidheidsherkenning standaard aan staan. Ik rij dikwijls langere stukken dan 2 uur, maar bij mij gebeurt er dan niets. Wel eens gehad na een lang stuk in de nacht dat ik een waarschuwing kreeg. Tijd voor een stop bij een benzinestation om wat te eten en te drinken. Prima Systeem.

Overigens lijkt mij de regel om na 2 uur een kwartier rust te nemen nog steeds aanbevelingswaardig.

Als de auto signaal geeft bij het overschrijden van de witte streep staat misschien het systeem "lane assist" aan Dit onderdeel waarschuwt als je je rijstrook verlaat zonder richting aan te geven.

 


***

 

 

 

Reactie van carjo_bsa:
Volgens mij reageert zo'n vermoeidheidsherkenning op het al dan niet overschrijden van de witte streep. Heb het al eens gehad toen ik (kennelijk) te traag van de linker- naar de rechterbaan ging en idem op kronkelige wegen waar ik een voorligger probeerde in te halen en dus eerst geregeld over de middenstreep heen reed om te kijken of ik in kon halen. Dan begint mijn vermoeidheidsherkenning lawaai te maken terwijl ik zeer bewust rijd. 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van HansJoW:
Ik heb al 11 jr. een Skoda Fabia en in combinatie met een bestuurder die zijn verantwoordelijkheden kent is er nog nooit een probleem geweest bij de onderkenning van een verantwoord rijden. M.a.w. je moet je verantwoordelijkheid weten en daarnaar handelen. Daar is geen piep of wat dan ook voor nodig. 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Falcko:
Hoe herken je vermoeidheid bij je zelf wanneer je geen vermoeidheidsherkenning in je auto hebt. Ik ben al jaren beroepschauffeur op groot materieel en weet als geen ander wat de eerste symptomen zijn van vermoeidheid.

- je reageert veel trager op situaties.
- je bent niet meer alert.
- je begint slordiger te rijden, je gaat slingeren.

Vermoeidheid heeft namelijk hetzelfde effect als het rijden met drank op. Dus, stop op tijd en neem voldoende rust.