Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koelvloeistof blijft koud

Vraag gesteld door MKC op 29 april 2018

Sinds een aantal weken heb ik wat problemen gehad met mijn Volvo V40 D2 uit 2013. Een aantal keer de melding gehad dat het koelvloeistofpeil te laag was. Na het openen van het expansievat stoomde deze weer vol. Volgens de dealer een kapotte koppakking (hier verder geen kenmerken van) volgens de garagehouder waar de auto vandaan kwam zat er ‘gewoon’ lucht in het koelsysteem. Zij hebben dit er hit gehaald en het systeem opnieuw gevuld. Ze hebben ook ‘iets’ met de afstelling gedaan. Het zou allemaal weer moeten werken.
Nu drie weken verder en inderdaad na 2000km geen problemen gehad. Echter blijft de koelvloeistof koud, ook na een paar honderd km. Is dit normaal of is het iets waar ik door een dealer nog meer onderzoek naar moet laten doen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het koelsysteem van uw Volvo.

Het verschijnsel zoals u in eerste instantie omschrijft wekt wel de indruk van een lekke koppakking. Dat de garage waar u de auto verkocht heeft meldt dat er sprake is van lucht in het koelsyteem is op zich ook niet onlogisch. De vraag die dan vervolgens bij mij opkomt is waar dat dan uiteindelijk vandaan komt. Dan kom ik toch weer terug bij de koppakking die bij een lekkage uitlaatgassen in het koelsysteem kan blazen.

Wat de garage met de 'afstelling' bedoelt is mij niet bekend. Dat de koelwater temperatuur kennelijk koud blijft is uiteraard niet normaal. Een motor moet op bedrijfstemperatuur komen en niet 'n paar honderd kilometer koud blijven. Dan krijg ik weer de indruk dat de thermostaat kapot is of zelfs verwijderd. Misschien dat laatste om wat minder druk in het koelsysteem te verkrijgen. Ik weet niet of u al lang in bezit bent van deze auto en of de verkoper nog een garantieplicht heeft. Een bezoek aan de dealer voor nader onderzoek lijkt me dus wel een verstandige aktie. Met name waarom de motor niet op temperatuur komt. Het zou immers best kunnen dat er een ingreep heeft plaatsgevonden om het e.e.a. te verdoezelen.



***

Reactie van MKC:

de verandering in de afstelling zou ermee te maken hebben dat ze koelmotor eerder aan zou slaan. Aangezien ik verder weinig technisch verstand heb van auto’s klinkt alles voor mij logisch. Vandaag ook langs de Volvo dealer gereden met dit verhaal. Zij vinden het ook bijzonder en geven aan dat dit verdacht veel op een koppakking lijkt en dat ze verkoper wellicht ‘iets’ heeft gedaan om de auto over de garantieperiode te tillen? Ik heb er geen garantie bij gekocht, wel heb ik me verdiep in de zogenaamde wettelijke garantie. Welke stappen zijn handig om nu te nemen?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik stel toch voor dat u de verkoper wijst op een gebrek aan het koelsysteem. De laatste handeling door hun verricht heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. De motor komt immers niet op temperatuur en is het aansturen van de koelvin aangepast. Dat lijkt mij geen duurzame oplossing, vooral óók omdat het verschijnsel lucht in het koelsysteem duidelijk een serieus probleem doet vermoeden.

Misschien moet u wat formeler de zaak voortzetten en de garage een in gebrekenstelling opsturen. Voor alle info daarover en voorbeeldbrieven zie onze pagina Stappenplan klachten na aankoop.



***

Reactie van MKC:

Bedankt, de brief is de deur uit. We wachten het af!