Ik heb een 2e hands auto gekocht en hij mankeert binnen 1 week van alles. Op het bedrijf hangt het BOVAG bord maar is niet bekend bij Bovag.

Vraag gesteld door MirMem op 06 februari 2018

Ik heb mijn eerste (2e hands) auto gekocht bij SDK auto's in Heerhugowaard en hij mankeert binnen 1 week van alles. Het bedrijf had goeie recensies op internet, laat het BOVAG bord op de muur naast zijn bedrijfsbord zien op elke foto van zijn occasions; telefonisch bevestigde hij dat de auto in zeer goede staat verkeert, had een half jaar geleden de distributieriem vervangen en vandaar ook de prijs, want deze auto is op marktplaats aanzienlijk goedkoper te krijgen. Ik dacht liever van een dealer kopen die betrouwbaar is. Op het bedrijf hangt het BOVAG bord maar het is niet bekend bij Bovag kom ik net achter. Nu lijkt het dat ik hierdoor niet bij een geschillencommissie kan aankloppen. Ik heb de man twee keer in de gelegenheid gesteld om de gebreken op te lossen, maar hij is niet van plan nog iets met de auto te doen. Het is mijn probleem. Ik durf er niet meer mee te rijden. Wat kan ik nog wel doen? Het is vandaag dinsdag en ik heb hem afgelopen woensdag gekocht.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een week geleden een auto gekocht zonder garantie. Nu blijkt de auto tal van gebreken te hebben. De verkoper is niet bereid de gebreken te verhelpen. U vraagt of u deze kunt verhalen.

Wettelijke garantie
U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet.U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Onderzoeksplicht/informatieplicht
Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval betreft het een oudere auto. Daarbij kunt u niet zonder meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten. U zou de verkoper in ieder geval aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen.

Naam/logo BOVAG
Het moge duidelijk zijn, dat je als autoverkoper alleen gebruik mag maken van naam/logo BOVAG, wanneer je ook lid bent van de BOVAG. Advies is dan ook om de BOVAG te wijzen op dit6 onrechtmatige gebruik naam/logo door verkoper.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.