Waterpomp + behuizing na 15 maanden opnieuw kapot

Vraag gesteld door Margootje62 op 07 juli 2018

In maart 2017 is van mijn Seat Altea XL uit 2008 (1.8 TSI, 80.000 km) de complete waterpomp + behuizing vervangen omdat er koelvloeistof lekte. De reparatie is uitgevoerd door een BOVAG-garage. Kosten ruim € 700. In juni 2018 (km stand 90.000) sta ik opnieuw langs de kant met een bijna leeg koelvloeistofreservoir. Bij controle in de betreffende garage blijkt er een scheurtje te zitten in de waterpomp. Aanvankelijk wordt gezegd dat het een productiefout is en onder de garantie valt. Echter is hiervoor wel een diagnose nodig bij een officiele Seat dealer. De auto wordt per ambulance overgebracht naar de Seat dealer. Daar wordt geconstateerd dat de waterpomp niet juist is gemonteerd. De pakkingen zouden niet goed gezeten hebben, waardoor er teveel druk is ontstaan en de waterpomp gescheurd is, met als gevolg opnieuw een lekkage. De auto is vervolgens weer per ambulance overgebracht naar de BOVAG-garage en daar is opnieuw de complete waterpomp + behuizing vervangen. Een half uur voordat ik de auto op zou kunnen halen (de auto stond inmiddels 4 dagen in de garage) wordt ook nog geconstateerd dat de koelwaterslang op een aantal plaatsen afgeschaafd is omdat deze mogelijk klem heeft gezeten. Omdat deze niet op voorraad was en besteld moest worden, heeft de auto vervolgens nog 5 dagen in de garage gestaan. De BOVAG-garage zegt dat zij het niet fout hebben gedaan, hun woord tegen dat van de Seat, de experts. En de BOVAG-garantie is al voorbij. De BOVAG-garage wil echter wel tegemoetkomen in de kosten. Voorstel is nu dat ik de waterpomp + onderdelen betaal tegen inkoopsprijs (+BTW), en de garage het arbeidsloon niet in rekening brengt. Tevens moet ik de diagnosekosten betalen van Seat. De koelwaterslang en het arbeidsloon voor het vervangen van deze slang moeten uiteraard wel volledig betaald worden. Is het terecht dat ik de waterpomp + diagnosekosten Seat moet betalen, terwijl de garage de reparatie niet goed heeft uitgevoerd?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert


In maart 2017is uw auto gerepareerd. De complete waterpomp en behuizing is vervangen. In juni 2018 bleek er een scheurtje te zitten in de waterpomp. Bij een Seat dealer wordt aangegeven dat de reparatie niet goed is uitgevoerd. De garage die de reparatie in 2017 heeft uigevoerd geet aan dat dit niet juist is. U moet een deel van de kosten zelf betalen.

De vraag is of deze schade het gevolg is van een fout bij de eerste reparatie. Als dat het geval is zullen alle kosten vergoed moeten worden. Ook die van de diagnose. Kan dit echter niet met zekerheid worden aangetoond, dan is de reparatiegarantie voorbij en kunt ualleen een beroep doen op de wet als de oorzaak ligt in een door de garage in 2017 geleverd onderdeel. U mag van nieuwe onderdelen namelijk wel een bepaalde levensduur en kwaliteit verwachten. In dat geval is een gedeelde rekening niet ongebruikelijk.

Het is aan te raden om een verklaring te vragen van de SEAT dealer en hiermee de garage aan te spreken. Ook is het goed om de onderdelen die zijn vervangen achter te houden voor eventueel onderzoek. Komt u er met de garage niet uit, dan kan een expertise nodig zijn om de oorzaak vast te stellen. U kunt in dat geval uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen omdat het een BOVAG garage betreft.

Voor de wijze waarop u de garage kunt aanspreken wijs ik u graag op het stappenplan "klachten na reparatie" op onze website.