Adv over hoog olie verbruik Peugeot 308 sw 1.6 VTI

Vraag gesteld door Bugje op 12 april 2018

Hallo beste technicus.

Ik heb een vraag, dilemma over de Peugeot 308 SW 1.6 VTI bj 2008 kmst 120000.

Ik heb de Peugeot gekocht bij een Peugeot dealer met 6 maanden garantie. nu 1 maand in bezit.
De rede dat ik deze Peugeot heb gekocht is dat hij bij deze dealer nieuw gekocht is en altijd in onderhoud is geweest. Omdat er VTI zijn die veel olie gebruiken heb ik het nadrukkelijk specifiek over het olie gebruik gehad met de verkoper. Verteld dat dit ook de rede is dat we voor die VTI gingen omdat daar de historie van bekend is omdat hij bij hun altijd alle beurten heeft gehad.
De verkoper heeft de historie bekeken en kwam op een gebruik uit van 0,5 liter olie op 3000km. Daar kon ik mee leven, al blijf ik het gegeven raar vinden dat moderne auto’s zoveel olie mogen gebruiken. Nu 1 maand naar aankoop melding display oliecontrole, gecontroleerd en idd veel te laag oliepeil. Meteen naar de Peugeot dealer gereden, toen ik vroeg hoeveel olie erbij moest, vertelde hij mij ik durf het haast niet te zeggen. Er ging 1.7 liter olie bij op 1800 km….
Ze willen het gaan oplossen, door de motor te flushen en dan Motul 10w60 olie gebruiken, die moet ik dan ook blijven gebruiken.

Nu is mijn vraag, wat vinden jullie van deze oplossing.

Er behoord 5w30 olie in en dan ook nog van een specifieke soort schrijft Peugeot voor.
Mag daar zomaar Motul 10w60 olie in, dit i.v.m. met de toleranties in het blok en de olie spoelpoorten e.d. Nokkenas verstellers e.d. Ik heb nu nog 5 maanden garantie, maar kan het kwaad mag er andere olie in. En dan Motul 10w60 ?
Of zijn er andere betere oplossingen tegen het olie gebruik.
Op de vraag of dit een oplossing/aanpassing van Peugeot was, nee maar wij hebben zo meerdere VTI rondlopen die nagenoeg geen olie meer gebruiken na het Fluchen en Motul 10w60.
Gaarne jullie reacties over deze oplossing.

Ik ben bang dat ik na de garantie periode problemen ga krijgen met de dikkere Motul 10w60 vooral in de winter als de olie toch al dikker is.
Heeft iemand hier ervaring mee, moet ik deze oplossing accepteren, zijn er andere oplossingen.
Ik heb weinig vertrouwen in olie verbruik oplossen, door andere (dikkere) olie dan dat Peugeot voorschrijft.

Ik hoop hier advies te krijgen weet, niet wat ik er mee aan moet.
De 308 bevalt goed op het olie-zuipen na.
Toestaan wat de dealer wil gaan uitvoeren flushen en dan Motul 10w60..of koop ontbinden.
Omdat de 308 niet aan de verwachtingen voldoet ?
Alvast hartelijk dank voor de moeite.

Groetjes Rob

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het hoge olieverbruik van uw Peugeot 308.

Een verbruik van één liter op 1000 km is wat mij betreft buitensporig veel en mag u gerust spreken over een gebrek. Formeel dient de betreffende garage voor herstel daar de gelenheid voor te krijgen maar is de vraag of het flushen en een formeel niet voorgeschreven oliesoort wel de gegarandeerde duurzame oplossing is.

Voor de koop heeft u bewust geinformeerd naar het olieverbruik van deze specifieke auto. De dealer blijkt een maand na aankoop tóch verkeerde informatie vertstrekt te hebben. Het verbruik blijkt het zesvoudige te zijn van wat er vóór de koop door de dealer is opgegeven. Daar is wel uw koop op gebaseerd en blijkt er met terugwerkende kracht sprake te zijn van dwaling. Wat mij betreft een reden op basis daarvan de koop te ontbinden.

Zie voor aanvullende info het stappenplan Klachten na aankoop.



***

Reactie van Bugje:

Nu is er een meting gedaan naar hoeveel olie de VTI daadwerkelijk gebruikt, want misschien had er te weinig in gezeten bij aflevering. Meting op 1000 km is 1.2 liter olie.
De Garage blijft er op hameren om de motor te reinigen (niet flushen) en dan Motul 10w60 te gaan gebruiken. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik dat niet wil, het gebruik moet terug naar minimaal 0,5 op 3000 km zoals bij de verkoop is afgesproken met de 5w30 die de fabrikant voorschrijft. Ze mogen van mij niet de 10w60 gebruiken. De communicatie verloopt steeds stroever, ze begrijpen niet waarom er geen Motul 10w60 in mag. De 308 gaat 11 mei terug voor een dag ze gaan dan kijken waarom hij zoveel olie gebruik, je ruikt de olie ook uit de uitlaat en er komt bij koude start een blauwe pluim uit.

De periode tussen afspraak en datum naar garage duurt mij te lang, ik ben bang dat het probleem niet opgelost word en straks het half jaar Bovag garantie er op zit.
Wat is wijsheid lastig, de koop ontbinden op verkeerde informatie zoals u hier boven aangeeft.
Of afwachten of er een oorzaak gevonden word en netjes opgelost word. Of toch maar hun advies volgen en reinigen en Motul 10w60. Ik weet het even niet meer.
Groetjes Rob.



***

Reactie van Bugje:

Hallo......

Probleem is opgelost.
Na overleg met de Arag rechtsbijstand en de Bovag een mail met ontvangstbevestiging gestuurd.

Daar in duidelijk gemaakt dat het olie verbruik, met de door Peugeot aanbevolen olie 5w30 verholpen moest worden.
En ik niet wilde dat dit zou gebeuren met Motul 10w60.
Als dit niet lukte ik zou aansturen op dwaling, en de koop zou gaan ontbinden.

10 minuten later telefoontje van de Peugeot dealer, hij was niet niet onder de indruk van de mail (pppfff, blabla)
En bood 2 opties A: de auto op hun manier laten herstellen dus de 10w60 of B: de auto terug brengen en het geld terug.
De auto is retour en geld staat op de rekening nu even kijken wat we nu gaan kopen.
DE 308 break vond ik een fijne auto, helaas was het een 2-takt i.p.v. een 4-takt wat olie verbruik aan ging.

Hartelijk dank voor de reactie.

Groetjes Rob.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik was na overleg met onze juridische afdeling ook tot de conclussie gekomen dat er een gegronde reden was de koop te ontbinden. Feitelijk vanwege dwaling omtrent het olieverbruik waar u bij de koop duidelijk naar geinformeerd heeft. De wijze van herstel zou dan feitelijk nooit een discussie hoeven te worden, hoewel 10w60 wat ons betreft toch duidelijk meer een paardenmiddel was om de daadwerkelijke oorzaak wat te verbloemen.

Fijn dat het uiteindelijk zo tot een goed einde is gekomen. Vervelend dat dit motortype, en zeker óók de THP versies, wel vaak dergelijke nare bijverschijnselen vertonen. Dat horen we helaas maar al te vaak.