Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koopgarantie

Vraag gesteld door Bolinder op 21 december 2018

Ik heb in maart een bmw 320d kenteken 38-RJH-7 gekocht met 154000 op de teller. Ik had 6mnd garantie welke afliep eind september. Half november krijg ik aanwijzigingen dat er mogelijk iets mis is met het ketting. Is de verkoper daar nog verantwoordelijk voor. Het is bekend dat de N47 motoren meer problemen hebben het ketting. Graag uw mening?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Na afloop van de garantie biljken er problemen met de ketting. U vraagt naar uw mogelijkheden.

Ook als de garantie van uw auto voorbij is heeft u rechten. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar bijvoorbeeld bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek door uw toedoen is ontstaan.

In uw geval betreft het een ketting. Als u hiermee de distributieketting bedoelt, dan mag u daar zeker hoge verwachtingen van hebben. Normaal gesproken hoeft een distributieketting niet vervangen te worden. U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u deze reparatiekosten nog niet hoefde te verwachten. Het is redelijk als de verkoper de kosten, of een aanzienlijk deel hiervan, op zich neemt.

De importeur heeft hiervoor mogelijk een coulanceregeling. De importeur is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling vande importeur dit niet dekt.


Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.