Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

auto niet goed gerepareerd door garage, hoe pak ik dit aan?

Vraag gesteld door jorine op 2 maart 2017

Onze auto is tijdens onze vakantie begin augustus warm gelopen vlak bij een volvo dealer in de buurt van Munchen. De auto is toen op transport gegaan naar de Volvo dealer in Utrecht. Hier is de koppakking vervangen en de kop afgeperst om te kijken of deze lekte. Verder leek het blok optisch in erg goede staat. Na de erg dure reparatie gaf de auto een foutmelding die de dealer er niet uit kreeg. De auto heeft vijf(!!) maanden bij de dealer gestaan. Toen volgde een overleg waarin zij voorstelden dat de gastinstallatie op mijn kosten uit de auto gehaald moest worden waarna zij er nog eens naar gingen kijken. Dat leek ons een erg slecht idee aangezien de kans dan nog vrij groot was dat er geen oplossing zou zijn. Zij gingen in ieder geval uit van een electrische storing.
Op aanraden van mijn oom die auto monteur is heb ik de auto naar GMTO gebracht om deze goed door te laten meten en te laten testen. GMTO heeft allerlei testen gedaan en kwam tot drie conclusies
1. een pakking (Dus niet de koppaking) die open is tijdens het vervangen van de koppakking lekte en is waarschijnlijk niet vervangen
2. de kop had gevlakt moeten worden, navraag bij een revisiebedrijf bevestigde dit
3. de kopbouten zijn waarschijnlijk niet vervangen en waarschijnlijk zijn de oude terug geplaatst. Dat zou met deze motor niet mogen

Het officiele rapport van GMTO wordt momenteel afgerond. Voordat de auto nu gerepareerd wordt zou ik graag van een onafhankelijke bedrijf, zoals ANWB, een bevestiging krijgen van de bevindingen van GMTO. Ik vind namelijk dat de Volvo dealer het open halen van de kop voor zijn rekening moet nemen. Ik heb inmiddels 8 maanden afschrijving, wegenbelasting en verzekering betaald terwijl ik geen auto kon gebruiken. Doet de ANWB dit of kan de ANWB mij op enige ander manier bijstaan?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht dat uw auto niet goed gerepareerd is.

Kennelijk is de conclusie van de GMTO specialist dat het huidige gebrek te wijten is aan drie gemaakte fouten van de Volvo dealer. Ik kan me voorstellen dat bij een oververhitte motor de cilinderkop gevlakt dient te worden en kopbouten vernieuwd, hoewel dat laatste niet eens zeker is of dat al dan niet gebeurt is.

U zoekt bij de ANWB een bevestiging van de GMTO diagnose. Ik maak uit uw verhaal op dat wanneer de drie genoemde nalatigheden wél worden uitgevoerd, de auto na 5 maanden definitief weer rijdbaar is. Wanneer u de Volvo dealer verantwoordelijk acht voor onvakkundig handelen, zal men vermoedelijk de conclusie van de GMTO specialist niet als onafhankelijk beschouwen en naast zich neer leggen. Begrijpelijk dat u een onafhankelijke partij zoekt waarvan de dealer wel de conclusie accepteert. De bevindingen van de GMTO specialist zullen echter uitsluitend na technisch onderzoek bevestigd kunnen worden door een onafhankelijke expert.

De ANWB beschikt niet over een expertise bureau die voor dergelijk onderzoeken ter plaatse ingeschakeld kunnen worden en bent u aangewezen op bureaus CED Europe en Dekra. Misschien beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering die u in dit soort situaties óók kunt inschakelen.

Gezien óók de wat meer juridische aard van uw vraag volgt er ook nog een reactie van een van onze juridische experts op dit platform. Maar wat mij betreft heeft u van een beëdigd expert een onafhankelijke rapportage nodig ná technisch onderzoek. Hoe deskundig een partij als GMTO ook is, geen van dergelijke partijen zullen de bevindingen van GMTO zomaar zonder onderzoek en overleg blind overnemen.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U geeft aan dat de garage waar u uw auto ter reparatie heeft aangeboden mogelijk fouten heeft gemaakt bij de uitgevoerde reparaties. U vraagt hoe u dit juridisch kunt aanpakken.

Als aannemelijk is dat er fouten zijn gemaakt bij de uitgevoerde reparatie kunt u de garage voor de daaruit volgende schade aanspreken. Het rapport waar u nu over beschikt kan als grond dienen om de garage aan te spreken. Het is dan vervolgens aan de garage om hierop te antwoorden. Mogelijk schakelt de garage zelf ook een expert in. De vraag is dan vervolgens wat uit dat onderzoek de conclusies zijn.

Mocht u er met de garage niet uitkomen dan heeft u de mogelijkheid om uw zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Een onpartijdig onderzoek kan dan uitsluiting geven. Ook bij de Geschillencommissie kan zo'n onderzoek plaatsvinden. Het is dan wel zaak om eventuele onderdelen die nodig zijn voor het onderzoek te bewaren.

Voor de wijze waarop u de reparateur kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan onderhoud en reparatie op onze website.




***

Reactie van jorine:

@ Jos van der Drift,
Bedankt voor je antwoord. voor de duidelijkheid, onze auto staat gewoon in Nederland dus niet meer in Duitsland. De auto zou ook gewoon naar een ANWB keuringstation kunnen komen. Of doet de ANWB uberhaubt geen onafhankelijke keuringen?
Volvo Verkerk heeft aangegeven bijna 100% zeker te weten dat de storing voortgekomen uit de reparatie electronisch was. GMTO spreekt dit tegen en zegt in haar rapport dat er een lek zit ergens in het blok (dit is mijn eigen samenvatting). GMTO zegt ook, net als het geraadpleegde revisiebedrijf, dat een kop in principe altijd gevlakt dient te worden als de motor warm is gelopen. Volvo heeft onze kop twee keer van het onderblok gehaald omdat zij zelf schijnbaar ook twijfels hadden over hun reparatie. Ook toen is niet besloten om de kop te vlakken. Dat klinkt mij niet heel logisch als een auto 5 maanden bij je in de garage staat met een foutmelding die er maar niet uit wil.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U geeft aan dat de auto in Nederland is.

Dit was al duidelijk voor collega Jos van der Drift.

De ANWB is per september 2017 gestopt met aankoopkeuringen. Voor een keuring kunt u terecht bij onder meer Dekra, Mijn Autocoach of bij Vakgarage.