Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Airco lek na 1,5 jaar

Vraag gesteld door sharanamsterdam op 1 oktober 2018

De airco van onze Volkswagen Sharan (uit juli 2014), die wij eind 2015 bij een erkende dealer hebben gekocht, is al zeker sinds april 2016 defect (vloeistof weggelekt, koelde niet meer, maakte lawaai). Door dealer (mondeling) geconstateerd dat aircovloeistof is weggelekt door haarscheurtjes in de leidingen die (nog) niet kunnen worden gevonden. Daardoor is dan ook nog niet duidelijk hoe het kan worden gerepareerd. De airco is daarom toen bijgevuld met nieuwe vloeistof.

In mei 2017 hadden we precies hetzelfde probleem, toen weer vloeistof laten bijvullen door onze eigen garage. Afgelopen zomer, mei 2018, was het weer raak. Onze garage heeft een expert laten kijken en die geeft aan dat in het achterste gedeelte van de airco een lek zit. Dit moet vervangen worden of afgesloten (zodat alleen het voorste deel van de airco nog functioneert).

We hebben dit allemaal op mail naar de dealer gestuurd. Hun jurist geeft echter aan dat ze niks kunnen doen omdat de auto uit de fabrieksgarantie is.

Nu hebben wij eigenlijk 2 vragen:
- Is het normaal dat een airco er helemaal mee ophoudt na 1,7 jaar als de vloeistoef niet wordt bijgevuld?
- Is het redelijk om te veronderstellen, en binnen welke termijn, dat VW of de dealer nog een verantwoordelijkheid heeft in het rechtzetten van deze situatie?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht in 2015. De auto was toen ruim een jaar oud. Na een paar maanden bleek de airco niet te werken. De auto is een paar keer naar de garage teruggegaan. Het probleem is echter niet opgelost. Nu blijkt de airco lek. De fabrieksgarantie is voorbij.

Als een gebrek in de garantie wordt gemeld, dan moet dit gebrek ook onder garantie worden verholpen. Een lek in het achterste deel van de airco (verdamper) kan niet zijn ontstaan door het gebruik of verkeerd onderhoud of beschadiging van buitenaf. Het feit dat de airco nu lawaai maakt kan worden veroorzaakt door een gebrek in de pomp.

Voor zover wij het op grond van deze informatie kunnen beoordelen lijkt het erop dat de reparatie in eerste instantie niet goed of voldoende is geweest. Het vullen van een airco is al een signaal dat er iets aan de hand is. Een garage moet daar dan wel verder naar kijken en niet alleen vullen.

U kunt aangeven dat de reparatie onder garantie niet afdoende is uitgevoerd. Ook al is de garantie over het algemeen nu verlopen, op dit gebrek heeft u nog wel degelijk garantie. U heeft het gebrek immers aantoonbaar in de garantieperiode gemeld. Het is goed dat u de mails daarvan heeft bewaard.

U kunt de dealer dus alsnog aanspreken en een beroep doen op de garantie.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.