Distributieketting

Vraag gesteld door Ditributieketting op 03 maart 2018

Ik heb mijn VW GTI 2.0 TFSI uit oktober 2009 met 90.000 km voor een servicebeurt bij de vw-dealer gebracht. Meegedeeld dat ik de motor de afgelopen maanden maanden meer geluid vond maken. Leek net een diesel! Volgens vw-dealer geen ongebruikelijk geluid voor dit soort motoren. Toegevoegd werd nog dat het geluid veroorzaakt kan worden door de benzine inspuiting. Na de servicebeurt ongeveer totaal 20 km gereden, 1 dag later, valt de auto stil tijdens het rijden. Via VW- Mobiliteit heeft de ANWB auto op transport gesteld en daarbij werd al meegedeeld zo goed als zeker kapotte distributieketting. Dit klopt ook. Aanvullende schade; klep afgebroken, gat in cilinder en mogelijk overige schade. Nu wordt meegedeeld dat bij uitlezing van computer auto de dag er voor, niets gemeld is over slappe distributieketting o.i.d. dan wel dat kettinggeleider, -spanner problemen geven. Nu kip en ei discussie. Is de ketting gebroken door afbreken klep of is klep afgebroken door ketting. Mijn vraag: kan d-ketting breken door afbreken klep? Motor viel gelijk stil. Ik reed ongeveer met 1400 toeren en 30 km. per uur. Lijkt mij sterk. Eerder klep kapot door kapotte ketting via nokkenas/cilinder.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een schade aan uw auto. Deze schade is het gevolg van een kapotte distributieketting. U vraagt of deze schade kan zijn veroorzaakt door het afbreken van een klep.

Ik heb uw vraag besproken met onze technisch expert. Naar aanleiding hiervan lijkt het aannemelijker dat de distributieketting zelf de oorzaak is geweest. Dat klopt ook met het geluid dat u eerder heeft gehoord. De vraag is nu wat u met deze schade kunt.

Een distributieketting is onderhoudsarm. Dat wil zeggen dat er vooraf geen moment is vastgesteld waarop de ketting met toebehoren moet worden vervangen. Vervanging van een distributieketting gebeurt alleen als er aanleiding voor is, zoals een onheilspellend bijgeluid.

Van een distributieketting mag u normaal gesproken bij goed onderhoud en normaal gebruik een langere levensduur verwachten dan 90.000 km. Als de garantie voorbij is kunt u toch een beroep doen op de wet.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. U kunt de verkoper hierop aanspreken.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet al na 90.000 km hoeft te verwachten dat de distributieketting stuk gaat en schade veroorzaakt. Het zou redelijk zijn als de verkoper (een deel van) de kosten op zich neemt.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.