Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

putje voorruit bij aankoop gebruikte wagen

Vraag gesteld door Audiman63 op 2 april 2017

Ik heb onlangs een gebruikte wagen gekocht bij de officiele dealer en bij de proefrit geconstateerd dat er een putje in de voorruit zat. Dit gemeld en er is op papier gezet dat dit bij aflevering gerepareerd zou worden. Dit was niet gedaan (waarschijnlijk door ziekte eerste verkoper). Opnieuw afspraak gemaakt voor herstel en toen bleek dat het putje ooit al gerepareerd was en niet meer beter te herstellen is. Dus uiteindelijk is er niet gedaan wat er op papier is gezet. Wat zegt de BOVAG garantie hierover, heb ik nu recht op een nieuwe voorruit ? Putje zit aan bestuurderskant laag op de ruit.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Er zit een putje in het raam. Bij de koop is afgesproken dat dit zou worden hersteld. Dit blijkt nu niet mogelijk. U vraagt of u recht heeft op een nieuwe voorruit.

De garage heeft het putje willen herstellen, dat is echter technisch niet mogelijk. Er is een afspraak gemaakt die niet kan worden nagekomen. De vraag is nu of vervangen van de ruit kan worden geëist.

Het antwoord op uw vraag hangt af van de ernst van de beschadiging. Zou de auto met deze ruit niet door de APK komen dan is een nieuwe voorruit nodig. In dat geval op kosten van de verkoper.

Is het een geringe beschadiging die niet voor APK problemen zorgt en geen nadeel oplevert bij het rijden dan wordt het lastiger om een nieuwe ruit af te dwingen. U zou in dat geval wel een tegemoetkoming mogen verwachten in de kosten van een nieuwe ruit als u toch graag een nieuwe ruit zou willen installeren.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.