Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ik weet nog steeds niet hoe te remmen met hybride auto/automaat bij gladheid

Vraag gesteld door keeper op 15 januari 2015

Er wordt geadviseerd de koppeling in te trappen als je met de auto in een slip komt. Ik heb een hybride auto met automaat, dus zonder koppelingspedaal. Wat kan ik dan het beste doen? De bak in neutraal zetten?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Kijken en sturen
Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen. Kijk altijd naar het punt waarnaar u van plan was te gaan, en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren, het moment van de stuurcorrectie is cruciaal. Stuurcorrecties die te laat worden ingezet missen meestal hun doel. Het leukste en het meest leerzame is het om dat in de praktijk te ervaren en te trainen

'Vrije' wielen
De reden dat bij handgeschakelde auto's wordt geadviseerd de koppeling in te trappen bij het corrigeren van een slip, is dat daarmee de wielen 'vrij' kunnen draaien. Spinnende of blokkerende wielen kunnen geen dwarskrachten overbrengen, en die hebben we juist nodig bij het corrigeren van een slip. Bij hybride auto's, al dan niet automaat, volstaat het loslaten van gas- en rempedaal. Tegenwoordig zorgen systemen als ABS en tractiecontrole ook dat wielen niet blokkeren of spinnen, maar toch wordt bij handgeschakelde auto's geadviseerd om de aandrijving te verbreken (koppeling intrappen) als de auto begint te slippen, en ook niet te remmen tijdens de slip.

Automaat/hybride
Bij een automaat, al dan niet hybride, is het eenvoudiger, daar volstaat het om het gaspedaal los te laten en ook niet te remmen. In neutraal zetten is niet de bedoeling, want daar is helemaal geen tijd voor. U heeft immers de handen al vol aan het sturen.