Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Levensduur turbo

Vraag gesteld door P. Visser op 15 november 2022

Nieuwe Audi A3 bij officiele dealer Den Bosch. Alle onderhoud bij hen uitgevoerd, de laatste 14 dagen geleden, ad € 1.050,- bougies oa vervangen. Km stand: 55.647 Ben rustige rijder, geen heel korte afstanden) Gisteren brandde geel motormanagement lampje.
Audi heeft nagezien en komt met kapotte turbo mn in de lage toeren. Turbo moet vervangen worden: € 2.350,- Men is bezig een coulance regeling te treffen. Welke regeling is redelijk en billijk?

Merk: Audi
Type: A3, 1.5 TFSI 150 pk
Bouwjaar: 2018 nov.
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 150 pk

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

Uw Audi uit 2018 blijkt een defecte turbo te hebben met inmiddels 55.000 km op de teller. Kosten voor herstel: 2.350 euro. Uw dealer treft mogelijk een coulance regeling maar u vraagt wat billijk is.

Levensduur

De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar beneden. In veel gevallen is er ook een externe oorzaak waardoor een turbo vroegtijdig kapot gaat. Dus hopelijk dat uw dealer ook verder kijkt dan dit defect en een mogelijke voorafgaande oorzaak probeert te achterhalen.

Garantie

Het mag duidelijk zijn dat de levensduur van deze turbo non conform is. Simpel gezegd voldoet het product niet aan de verwachting; u had een veel langere levensduur mogen verwachten. Ook wanneer de garantie is verstreken zou een volledige vergoeding niet eens onredelijk zijn. Een turbo is echter wel aan slijtage onderhevig, en zou het niet onredelijk zijn wanneer u meebetaalt aan de huidige slijtage, en de dealer/importeur dat deel voor zijn rekening neemt voor de resterende periode dat de turbo in alle redelijkheid nog had mee moeten gaan.

Conclusie

Wanneer u vraagt wat een billijke regeling is dan zou uw bijdrage hooguit 1/3 deel mogen zijn van de totale kosten. Het restant is dan voor de dealer en/of importeur. Hopelijk is dat ook de uitkomst waar de dealer straks mee komt. Ik wil nog wel benadrukken dat juridisch gezien de leverende dealer voor u de verantwoordelijke partij is. Dus een teleurstellend aanbod die volgens de dealer door de importeur wordt aangeboden hoeft u niet als mededeling zomaar voor lief te nemen. Het gaat erom wat de dealer u aanbiedt en niet de importeur. Het is immers niet ongebruikelijk dat een dealer extra zijn nek uitsteekt wanneer een importeur met een veredelde fooi komt. Het gaat om een redelijk en billijk voorstel van uw dealer en met de importeur heeft u juridisch gezien niets te maken.

Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop.