Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Haperende koppeling

Vraag gesteld door op 25 oktober 2022

Sinds enkele weken heb ik problemen met de koppeling van mijn Volvo (km-stand is 134.000). Tijdens het rijden komt hij soms maar voor de helft terug na loslaten. Ook al 2 of 3 keer 's ochtends bij eerste gebruik auto dat het koppelingpedaal helemaal onderin ligt en ik dit met de hand omhoog moet trekken.
Volgens de garage en info op internet kan dit een serieus en kostbaar probleem zijn of worden.
Mijn vraag: wat is het risico als ik hier voorlopig niets aan laat doen? Kunnen er er grotere problemen gaan optreden tijdens het rijden en kan dit gevaarlijk zijn? Wat is uw advies?

Merk: Volvo
Type: V60 D3
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 150
 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

 

De koppeling van uw Volvo stottert soms en het pedaal bleef een aantal keer onderin liggen, u vraag wat te doen.

Lucht

Wat u beschrijft wordt vrijwel zeker veroorzaakt door lucht in het hydraulische circuit van de bediening van de koppeling. Met uw koppelingspedaal bedient u de hoofdkoppelingscilinder, via een aantal leidingen zal de druk worden doorgegeven aan de hulpkoppelingscilinder die het druklager (in veel gevallen zijn deze twee onderdelen samengevoegd) vervolgens bedient.
Ergens is een lek aanwezig dat zorgt voor lucht in het systeem. Lucht is samendrukbaar en dit gebeurt ook, u ervaart dat het pedaal ingedrukt blijft of de koppeling stottert.

Herstel

Het is heel erg belangrijk dat u dit spoedig laat herstellen. Wanneer het lek groter wordt is de koppeling helemaal niet meer te bedienen met als gevolg dat de auto onbruikbaar wordt.
De garage moet natuurlijk wel eerst vaststellen wat het lek veroorzaakt. Waarschijnlijk zal er een van de cilinders vervangen moeten worden. Afhankelijk van de oorzaak zou het inderdaad een kostbare reparatie kunnen worden.