Fijnstoftoeslag VW T5 buscamper uit Duitsland

Vraag gesteld door G. Dijkstra op 09 april 2022

Onlangs importeerde ik een VW T5 buscamper uit Duitsland. Tijdens de keuring bij de RDW vroeg ik de keurmeester of ook bij de voertuiggegevens aangegeven zou worden dat er een af-fabriek roetfilter aanwezig was. Het antwoord hierop was helaas negatief. Tien dagen later ontving ik van de Belastingdienst een brief met als onderwerp: "bevestiging automatisch betalen fijnstoftoeslag motorrijtuigenbelasting". Bij mijn weten zit er - zoals ik hierboven al schreef - een roetfilter (DPF) gemonteerd onder mijn VW T5.
1) Is mijn aanname van de aanwezigheid van een DPF op mijn auto correct? Bij de kentekencheck op RDW.nl staan overigens geen uitstootgegevens en/of de aanwezigheid van een DPF genoteerd.
2) Als er inderdaad een DPF onder mijn auto gemonteerd zit, hoe kan ik dit dan het beste aantonen om zodoende bezwaar te maken bij de RDW zodat overgegaan kan worden tot aanpassing van de uitstootgegevens in het kentekenregister en de fijnstoftoeslag kan komen te vervallen?

Merk: Volkswagen
Type: 1.9 TDI Transporter (T5)
Bouwjaar: 2008
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 84

Aanvulling dhr. Dijkstra:
Ik heb "de zaak" toch zelf nog even nader onderzocht en contact gehad met PON. Uit hun reactie valt op te maken dat mijn auto toch voorzien is van een roetfilter (DPF). Tevens gaf de medewerker van PON - in een daaropvolgend mailbericht aan dat de fijnstofuitstoot van mijn VW T5, vanwege het aanwezige DPF onder de norm van 0,005 g/km blijft en derhalve - in principe - vrijgesteld is van de fijnstoftoeslag. Om de gegevens (van het basisvoertuig oftewel bestel-uitvoering) correct op het kenteken te vermelden, kan de importeur mijn auto conformeren aan een Nederlandse Nationale goedkeuring waar men wel kosten voor in rekening zal brengen.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U importeerde onlangs een VW T5 uit Duitsland van 2008 waar u een fijnstoftoeslag voor moet betalen.

Toeslag

Eigenaren van een personenauto of bestelauto met een dieselmotor zónder af-fabriek roetfilter en een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer krijgen al sinds januari 2020 te maken met een verhoogd mrb-tarief. Deze toeslag bedraagt heel gemiddeld vijftien procent van het normale mrb-tarief, afhankelijk van de massa van het betreffende voertuig. Je komt voor deze toeslag in aanmerking wanneer volgens de voertuiggegegevens van de auto sprake is van;

  • De 'uitstoot deeltjes (V5)' is hoger dan 0,005 gram/km.
  • De auto heeft volgens de kentekengegevens geen af-fabriek roetfilter
  • De datum 1e toelating is vóór 1 september 2009 en de fijnstofuitstoot is niet vastgelegd in het kentekenregister van de RDW.

Emissieklasse

Wanneer ik kijk naar het bouwjaar van uw auto, dan zou dit de generatie moeten zijn met als emissieklasse 4 en is dus zo goed als zeker af-fabriek geleverd zonder roetfilter. De fijnstofuitstoot mag immers niet boven de 0.005 g/km komen. Zonder roeftilter is dit niet haalbaar. Voertuigen met een Euro Norm van 5 of hoger voldoen hier sowieso aan en ontlopen de roettax.

Geboortebewijs

Het zou wel kunnen dat er in een later stadium een retrofit roetfilter onder uw auto is gezet, maar dat is voor de roettax niet van invloed. Het moet immers gaan om een af-fabriek exemplaar. Mocht uw voertuig wel zijn uitgerust met een af-fabriek roetfilter, dan heeft bezwaar maken misschien wel zin maar dan moet het CVO uitkomst bieden. Dit is het "geboortebewijs" van een auto, met alle van belang zijnde specificaties. Dit is bij de importeur of fabrikant, met het chassisnummer, vaak wel op te vragen.