Lange procedure medische keuringen bij CBR

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 mei 2021

Graag zou ik de wanprestaties van het CBR in een financieel plaatje aan u willen voorleggen en via de Kampioen (ingezonden brieven) hen om een reactie te vragen. Telefonisch zijn zij vrijwel niet bereikbaar en verder dan een ingehuurde telefoonmedewerker zonder specifieke kennis van zaken kom je niet. 3 maanden geleden kreeg ik de mededeling, dat ik (62 jaar en vrachtwagen chauffeur) mijn groot-rijbewijs moest verlengen. En vervolgens begon het hele verhaal: 

Aanvraag van de Eigen Verklaring bij het CBR: euro 39,30 Vervolgens kreeg ik een schrijven, dat ik mij mocht melden voor een keuring bij:

  • Een oogarts (de dichtstbijzijnde en bij het CBR aangesloten oogarts lag op 80 km afstand). De keuring bracht niets aan het licht en kostte euro 99,99
  • Een internist (de dichtstbijzijnde en bij het CBR aangesloten internist lag op 140 km afstand). De keuring bracht niets aan het licht en kostte euro 167,--
  • Een arbo-arts (de dichtstbijzijnde en bij het CBR aangesloten arbo-arts lag op 40 km afstand. De keuring bracht niets aan het licht en kostte euro 106,48
  • Een pasfoto bij de plaatselijke fotograaf voor het rijbewijs: euro 10,--
  • Het verlengen van het rijbewijs op het gemeentehuis: euro 41,--

Ik durf al niet eens een bedrag aan de wachttijden aan de telefoon te hangen voor het wachten bij het maken van de bovengenoemde afspraken. Eveneens niet voor de uren in de auto om ergens gekeurd te worden, gewoonweg omdat er dichterbij niemand aangesloten als arts bij het CBR is of omdat men vol zit tot het eind van dit jaar. En dan krijg je ook nog doodleuk de mededeling, dat je wel nog met een verlopen rijbewijs een half jaar in Nederland mag rijden uit coulance. Men gaat er dan even voorbij aan het feit, dat er ook chauffeurs zijn, die in het buitenland rijden. Ik zie me dit al uitleggen bij een controle in het buitenland. Ik snap best dat er gekeurd moet worden om de veiligheid in het verkeer te waarborgen. Alleen het prijskaartje is wel absurd hoog en de procedure te gek voor woorden. En zeker als je dan ervaart, dat de oogarts en de arbo-arts veelal het zelfde doen en vragen. En hetzelfde geldt voor de internist en de arbo-arts. 80% van de vragen zijn identiek. Op mijn vraag, hoe dit mogelijk is, kreeg ik als antwoord, dat men nu eenmaal dit lijstje van de CBR kreeg en dit volledig moet afwerken en invullen.

Ik begrijp nu in een keer hoe het CBR met enorme wachttijden en problemen zit. In mijn ogen zou het geheel door een arbo-dienst of een afzonderlijke keuringsarts gedaan kunnen worden. Nu kreeg ik als antwoord, dat men het ook veelal niet begreep en maar gewoon doet wat door de CBR opgedragen wordt. En uiteraard de desbetreffende rekeningen incasseert. Misschien wordt het wel eens tijd, dat dhr. Pechtold eens serieus aan de slag gaat en met een flinke bezem door zijn organisatie heen gaat.

Antwoord van Monique

ANWB Expert

U beschrijft een duur en tijdrovend proces om uw rijbewijs te verlengen. Dit geldt overigens niet alleen voor leden met een vrachtwagen rijbewijs maar ook voor leden met een rijbewijs voor een personenauto. We kunnen ons voorstellen dat u dit een klantonvriendelijke gang van zaken vindt. Dat vinden wij ook.

Op dit moment werkt het Ministerie aan een herziening van het stelsel waar de medische keuring voor het rijbewijs onder valt. Regelmatig hebben wij daar contact over met de betreffende ambtenaren. Wij zullen uw bericht (uiteraard anoniem) hierin betrekken. Helaas voor u en vele anderen kost het veel tijd om dit soort regelingen te veranderen, maar wij blijven ons hiervoor (collectief) inzetten zolang als dat nodig is.

Het moet toch mogelijk zijn om het proces minder duur en ingewikkeld te maken en aan uw bericht hebben wij een goed voorbeeld om ons verhaal kracht bij te zetten. Dank hiervoor!

Ons advies hoe nu nog te handelen, kunt u lezen op Achterstanden bij het CBR (anwb.nl)

Ingezonden brieven in de Kampioen
U gaf aan uw ervaring te willen delen met andere leden via de rubriek "ingezonden brieven” (rubriek Post!) in de Kampioen. Deze rubriek is sinds 2018 opgeheven omdat er te weinig brieven van leden binnenkwamen. En daarbij wordt er door leden meer gebruik gemaakt van andere communicatiemiddelen om iets kenbaar te maken zoals Facebook en twitter.
Wat ik nu voor u heb gedaan is uw signaal plaatsen op dit platform zodat andere leden ook op de hoogte worden gesteld.