Achterstanden bij het CBR

Mensen die hun rijbewijs willen verlengen ondervinden al geruime tijd problemen. Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid) kampt met achterstanden, waardoor mensen vaak te lang moeten wachten op hun rijbewijs. Inmiddels is het proces al beter op orde, maar het is nog steeds verstandig om hier op tijd mee aan de slag te gaan.

De ANWB blijft aansturen op verdere oplossingen van de problemen. Wij doen dat op basis van de ontvangen klachten, die wij o.a. in de Gebruikersraad van het CBR aan de orde hebben gesteld.

Coulanceregeling

Vanwege de Coronacrisis is er een coulanceregeling getroffen voor het verlengen van het rijbewijs. Alle informatie hierover kan je vinden op deze pagina’s:

Rijbewijs 75+ binnenkort verlengen?

Moet je je rijbewijs binnenkort verlengen? Een Gezondheidsverklaring kan lang duren. Het CBR adviseert om vier maanden voordat je rijbewijs verloopt een Gezondheidsverklaring in te vullen. Als je weet dat je een arts en/of medisch specialist moet bezoeken, is het advies om dit 5 maanden voor het verlopen te doen.

Tip: begin niet eerder dan de hierboven geadviseerde termijn! De verlengperiode van 5 jaar gaat namelijk in vanaf het moment dat het CBR je medisch gezien geschikt acht om te rijden. Dit kan eerder zijn dan de datum waarop het oude rijbewijs verloopt.

Niet tevreden over het CBR

Als je niet tevreden bent over de handelwijze van het CBR, dan adviseren wij je schriftelijk een klacht in te dienen bij het CBR via klachten@cbr.nl. Wordt je klacht niet correct opgelost of duurt het te lang, dan kun je een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. De Ombudsman behandelt individuele klachten over instellingen die een overheidstaak uitoefenen zoals het CBR.

Vergoeding van kosten

Wanneer je door de achterstand lang op een rijbewijs moet wachten, kun je van het CBR een vergoeding vragen van de extra kosten die je daardoor moet maken. Bijvoorbeeld als je reiskosten hebt moeten maken vanwege het verlopen rijbewijs, kosten voor een spoedaanvraag bij de gemeente of andere kosten die in verband staan met de lange wachttijden.

Wat doet de ANWB?

De ANWB behandelt geen individuele klachten maar verzamelt het hele jaar door opmerkingen en klachten over het CBR. Als je iets wilt melden over het CBR, dan kun je dat ter kennisgeving mailen naar belangenbehartiging@anwb.nl. Wij nemen de verzamelde reacties mee in onze gesprekken met het CBR. In ieder geval zullen we de situatie op de voet blijven volgen en houden we je via onze website op de hoogte van de actuele ontwikkelingen.