Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vraag over mogelijke verandering wegenbelasting hybride stekkerauto’s

Vraag gesteld door Maarten160555 op 25 maart 2018

Beste mensen,

In 2009 heb ik een gebruikte Pruis gekocht. Het belastingtarief was toen 0 euro. Na 2 jaar kostte het plotseling circa 90 euro en tegewoordig betaal ik 165 euro. Nu wil ik een diesel/hybryde stekkerauto kopen.Het belastingtarief is op dit moment gunstig, zo rond de 250 euro.

Weer u of het me hier hetzelfde zal vergaan als met mijn Prius? De auto (Volvo V60) weegt 1849 kg vanwege de accu’s. Dat zou dus ruim het dubbele kunnen gaan betekenen.

Met vriendelijke groet,
Maarten van den Bogaard
mvdbasten@gmail.com

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de veranderingen in de MRB de komende jaren.

De semi-elektrisch (PHEV) 1-50 g/km CO2 voertuigen die nu in aanmerking komen voor halftarief MRB blijven dat t/m 2020. Verder rijkt de fiscale blik niet van de overheid. Na 2020 kunnen er andere tarieven gelden en hebben wij géén signalen ontvangen die al een bepaalde richting doen voorspellen.

Voor de volledigheid zie onze pagina MRB of Motorrijtuigenbelasting.



***

Reactie van Melkkoe:

De verandering van de MRB gaat van start per 2021.
Er zijn geluiden dat de 50% naar 75% gaat.
Voor de Volvo V60 twin engine, die prima rijdt maar overigens 1880 kg weegt, zou u nu ongeveer 275 euro per kwartaal betalen en dat wordt in 2021 ongeveer 410 euro, een beetje afhankelijk van de provincie waar u woont.
Bij 15.000 km per jaar betaalt u dan bijna een 11 cent per km aan wegenbelasting.
Bovendien wordt de verzekeringspremie ook aan de hand van de nieuwprijs en gewicht van de auto berekend.
Mede hierdoor is de totaal-km-prijs van deze overigens prima auto fors!