MRB of Motorrijtuigenbelasting
Betalen voor het bezit van een auto
Motorrijtuigenbelasting (MRB) is het geldbedrag dat je jaarlijks aan het rijk betaalt wanneer je een auto, motor of vrachtwagen bezit.
MRB: vier factoren
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting hangt af van 4 factoren:
1. Het leeg gewicht van je auto. Dit is te vinden in het kentekenregister als ‘massa ledig voertuig’ bij gewichten. Of je neemt de ‘massa rijklaar’ van je kentekencard en trekt daar 100 kg vanaf.
2. De CO2 uitstoot. Is deze 0 gram per kilometer (volledig elektrisch) dan is je auto vrijgesteld van MRB. Ligt de uitstoot tussen 1 en 50 gram per kilometer (semi-elektrisch) dan betaal je halftarief MRB, daarboven voltarief.
3. De soort brandstof die hij verstookt. Benzine wordt het minst belast, dan volgen LPG (met een G3-installatie) en aardgas, dan diesel en als laatste ouderwetse LPG-installaties en overige.
4. In welke provincie je woont. De provincies mogen een deel belasting bovenop dat van het Rijk zetten: de provinciale opcenten.
Toekomst MRB
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het klimaatakkoord. Het is nog niet precies bekend welke gevolgen dit gaat hebben voor de MRB. Voor 2019 stond overigens voor vervuilende diesels een toeslag van 15 % op het volledig tarief gepland. Het ict-systeem van de Belastingdienst was echter niet tijdig gereed om deze toeslag per 2019 in werking te laten treden. De overheid streeft erna deze toeslag per 1 januari 2020 in werking te laten treden.
Vervuilende diesels zijn dieselauto’s die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten (zonder af-fabriek roetfilter). Voor bestelauto’s van ondernemers geldt dit alleen voor auto’s die in 2019 12 jaar of ouder zijn.
MRB kampeerauto's
Kampeerauto’s (campers) kunnen in aanmerking komen voor een speciaal kampeerautotarief. Voor de motorrijtuigenbelasting is een camper een personenauto:
- waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen
- die is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid
- die voldoet aan de overige inrichtingseisen
Het kampeerautotarief is een kwart van de MRB die u moet betalen voor een personenauto. Verhuurt u uw kampeerauto bedrijfsmatig, dan betaalt u het halftarief van een personenauto.
Om in aanmerking te komen voor het kampeerautotarief moet u een verzoek indienen. Dit kan met het formulier Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief.
Overzicht MRB van 2019 t/m 2020
Motorrijtuigenbelasting | 2019 | 2020 |
---|---|---|
1. Volledig elektrisch (EV) 0 g/km CO2 | MRB-vrij | MRB-vrij |
2. Reguliere voertuigen | voltarief | voltarief |
3. Semi-elektrisch (PHEV) 1-50 g/km CO2 | halftarief | halftarief |
4. Hybride >50 g/km CO2 | voltarief | voltarief |
5. Vervuilende diesel (bestel-) auto particulier >5 mg/km fijnstof | voltarief | voltarief + 15 % |
6. Vervuilende diesel bestelauto ondernemer > 5 mg/km fijnstof + ≥ 12 jr oud in 2019 | voltarief | voltarief + 15 % |
Zie ook Factsheet Autobelastingen (pdf)
Vrijstelling voor oldtimers / overgangsregeling
Op 1 januari 2014 is de MRB-vrijstelling voor oldtimers opgetrokken van 25 naar 40 jaar (datum eerste toelating). Met uitzondering van personen- en bestelauto’s die op LPG of diesel rijden (deze gaan het volledige MRB tarief betalen) is er een overgangsregeling. Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar).
De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar met een maximum van € 123,-. Voorwaarde hierbij is dat in de maanden januari, februari en december van hetzelfde kalenderjaar niet van de openbare weg gebruik gemaakt wordt. Wordt er toch gereden in die maanden, dan geldt een forse verzuimboete. Moet de auto in deze maanden naar de apk-keuring, dan kan een tijdelijke ontheffing aangevraagd worden. Wil je in deze maanden wel rijden met zo'n auto, kies dan niet voor deze overgangsregeling en betaal de volledige MRB.
Om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling voor oldtimers, moet u zelf een verzoek indienen. De regeling eindigt in 2028 als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.
MRB voor oldtimers | personen-/bestelauto's/motoren | kampeer | auto's | ||
---|---|---|---|---|---|
benzine | diesel | LPG | |||
Bouwjaar 1987 tot 40 jaar oud | kwarttarief* | volledig | volledig | kwarttarief | kwarttarief* |
40 jaar of ouder | vrijstelling | vrijstelling | vrijstelling | vrijstelling | vrijstelling |
* stallingsverplichting van december t/m februari
Inflatiecorrectie
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Dit is ook de datum waarop de provinciën de hoogte van de provinciale opcenten kunnen wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.