MRB of Motorrijtuigenbelasting

Betalen voor het bezit van een auto

Motorrijtuigenbelasting (MRB) is het geldbedrag dat je jaarlijks aan het rijk betaalt wanneer je een auto, motor of vrachtwagen bezit. 

MRB: vier factoren

De hoogte van de motorrijtuigenbelasting hangt af van 4 factoren:
1.    Het leeg gewicht van je auto, dit is te vinden op je kentekencard.
2.    De soort brandstof die hij verstookt. Benzine wordt het minst belast, dan volgen LPG (met een G3-installatie) en aardgas, dan diesel en als laatste ouderwetse LPG-installaties en overige.
3.    De CO2 uitstoot. Is deze 0 g/km (volledig elektrisch) dan is je auto vrijgesteld van MRB.  Ligt de uitstoot tussen 1 en 50 g/km (semi-elektrisch) dan betaal je halftarief MRB, daarboven voltarief.
4.    In welke provincie je woont. De provincies mogen een deel belasting bovenop dat van het Rijk zetten: de provinciale opcenten.

Toekomst MRB

Voor de periode tot en met 2020 heeft de regering de volgende plannen met de motorrijtuigenbelasting.

  • Volledig elektrische auto’s blijven vrijgesteld van MRB.
  • Voor semi-elektrische auto’s blijft het halftarief MRB gelden.
  • Vervuilende diesels die meer dan 5 mg/km fijnstof uitstoten (zonder af-fabriek roetfilter)  moeten vanaf 2019 een toeslag van 15 % betalen op het volledig tarief. Voor bestelauto’s van ondernemers geldt dit alleen voor auto’s die in 2019 12 jaar of ouder zijn.

MRB kampeerauto's

  • Kampeerauto’s geleden in de regel als bestelauto’s. In de regel omdat er uitzonderingen kunnen zijn op geel kenteken die als personenauto gezien en behandeld worden.
  • De bijzondere regeling van Kwart- en halftarief voor kampeerauto’s is niet gewijzigd.
  • De Kabinetsplannen met betrekking tot de Autobelastingen zijn bekend tot 2020. In die plannen komt geen wijziging van de bijzondere kwart- en halftarief (voor huurcampers) regeling voor.

Overzicht MRB van 2017 t/m 2020

Sinds 1 januari 2014 geldt er een MRB-vrijstelling voor alle voertuigen

Zie ook Factsheet Autobelastingen (pdf)

Vrijstelling voor oldtimers / overgangsregeling

Sinds 1 januari 2014 geldt er een MRB-vrijstelling voor alle voertuigen van 40 jaar en ouder (datum eerste toelating). Met uitzondering van personen- en bestelauto’s die op LPG of diesel rijden (deze gaan het volledige MRB tarief betalen) is er een overgangsregeling voor voertuigen die op 1 januari 2017 29 jaar of ouder zijn, maar nog geen 40 jaar oud.

De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar met een maximum van € 120,-. Voorwaarde hierbij is dat in de maanden januari, februari en december niet van de openbare weg gebruik gemaakt wordt. Wordt er toch gereden in die maanden, dan geldt een forse verzuimboete. Moet de auto in deze maanden naar de apk-keuring, dan kan een tijdelijke ontheffing aangevraagd worden. Wil je in deze maanden wel rijden met zo'n auto, kies dan niet voor deze overgangsregeling en betaal de volledige MRB.

Houders van een in aanmerking komend voertuig wordt jaarlijks in het 4e kwartaal door de belastingdienst gevraagd of zij vóór 1 januari van het komend kalenderjaar kiezen voor de overgangsregeling. De regeling eindigt in 2028 als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.

* stallingsverplichting van december t/m februari

Inflatiecorrectie

Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Dit is ook de datum waarop de provinciën de hoogte van de provinciale opcenten kunnen wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.

Zelf je MRB berekenen

Bereken zelf je autobelastingen

Speciaal voor jou geselecteerd