Benzineverbruik

Vraag gesteld door E. Broertjes op 26 januari 2021

Ik heb op 1-12-2020 een Dacia sandero stepway automaatgekocht,jaartal 2017.  Verkoper melde een verbruik van 1:17 a18. Dat vond ik  cceptabeleals aow-er, wilde geen zuip auto.  Na 2 weken ben ik teruggegaan, ik wilde de koop ontbinden. De auto reed nl. gemiddeld 1 op 13,6. Mij werd gevraagd de maand uit te rijden, de benzinebonnen te bewaren en de kmstanden te noteren. Gedaan. Resultaat nog steeds 1:13,6. 

Op 5  jan 2021 met auto bij verkoper geweest. Hij zei jeetje je eco knop staat niet aan, rij eens een volle tank leeg op de ecoknop. Heb ik gedaan resultaat 1:13,6. Weer gebeld, gemaild. Maandag 25/1 de auto een dag ingeleverd, de monteur van de garage heeft er 75 km mee gereden en zegt nou hij rijd 1:18, dus.......ik werd weggezet als dom zijnde en de benzine bonnetjes en km standen die ik genoteerd had werden niet eens bekeken . Ik kreeg als tip mee.....ket op uw boordcompter , dat is een prima weergave. Benzinestations geven vaak niet wat er op het bonnetje staat.  Nu heb ik gister gelijk een stuk gereden en de boord computer bekeken. Maar die komt niet lager dan gemiddeld  7 L / 100.

Kan ik ergens een onafhankelijke test laten doen?  
Ik voel me zo beetgenomen en wil van dat gevoel af. Ik paat over een aanschafwaarde van 12.500 euro, dus geen kattepies.  Ze wilden waarschijnlijk mee om mijn rijstijl te zien of ik ergens iets niet goed doe, maar na de corona, na dat snap ik, duurt nog heel lang. Ik rijd heel normaal, 50 waar 50 mag, 100 waar 100 mag, geen snelle optrekmoves, gewoon normaal rijden, ik ben 67 en hoef me niet uit te sloven op de weg.

Ik hoop dat u mij kunt vertellen waar ik een onafhankelijke test kan laten doen, uiteraard tegen betaling. En ik hoop dat u mij ook kunt vertellen hoe verder te handeken. Im wilde na 14 dagen eigenlijk de koop ontbinden, maar rijd op hun verzoek nu nog steeds in deze auto.    Bedankt alvast voor uw antwoorden.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het praktijkverbruik van uw Dacia Sandero Stepway automaat uit 2017 ligt hoger dan de fabrieksopgave. U kunt de auto altijd laten checken maar een verschil tussen het opgegeven verbruik en het praktijkverbruik is helaas een bekend gegeven. Dat betreft niet specifiek Dacia. 

NEDC testmethode
Het opgegeven brandstofverbruik van deze auto is nog afkomstig van de New European Driving Cycle (NEDC) emissietest om de hoeveelheid schadelijke stoffen te meten. De CO2-uitstoot maakt deel uit van deze methodiek en wordt op laboratoriumwijze vastgesteld. Dat getal is dus niet gerelateerd aan het praktijkverbruik dat met gemak 25-30 procent hoger ligt.

Tot september 2017 was de NEDC de verplichte cyclus. Deze laboratoriumtest zorgde voor erg lage verbruikscijfers die in de praktijk haast niet gehaald werden. Het verschil tussen de fabrieksopgave en het verbruik in de dagelijkse praktijk kon oplopen tot 40%. De genoemde emissietest ligt al langer onder vuur omdat dit te ver van de praktijk ligt en de consument dus makkelijk op het verkeerde been wordt gezet.

WLTP testmethode
Voor nieuwe auto's die op de markt verschijnen is een nieuwe testmethode van kracht (de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, WLTP). Die is meer gericht op het gemiddelde praktijkverbruik van een auto. Het praktijkverbruik van een auto is per definitie zeer uiteenlopend omdat de ene berijder uitsluitend de plaatselijke supermarkt bezoekt en de ander lange afstanden rijdt op de buitenweg. Stoppen en optrekken kost meer brandstof dan met een constante snelheid kunnen doorrijden. Een traject met veel verkeerslichten of plaatselijk- en stadsverkeer zorgt voor een hoger verbruik.

Om tóch een beeld te hebben van andere Sandwero-rijders en hun praktijkverbruik, kunt u de website  Werkelijk Verbruik raadplegen. Daar worden de brandstofgegevens van zakelijke rijders genoteerd en een gemiddeld verbruik berekend. De Sandero 0.9 automaat uit 2017 komt daar op een gemiddelde van 6,9 liter per 100 km oftewel 1 op 14,5.

Met de komst van de nieuwe meetcyclus WLTP zullen de verschillen tussen meting en praktijk een stuk kleiner zijn. Dat lost deze veelgehoorde klacht hopelijk op, maar omdat de aanschafbelasting is gerelateerd aan de gemeten CO2-uitstoot, heeft de nieuwe meting ook weer zijn ongunstige bijwerkingen.  

Verder is het praktijkverbruik van een auto afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur. Zeker een auto met turbomotor is gevoelig voor de 'instructies' via het gaspedaal. Zet de auto in ECO-stand, schakel niet tè laat, kijk vooruit zodat u de auto kunt laten uitrollen.