Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

reparatieduur printplaat

Vraag gesteld door RonPicasso op 15 december 2017

Mijn auto is 25 dagen geleden bij de garage neergezet. Radio viel steeds uit met een knal. Nu blijkt het een printplaat te zijn en die is verzonden naar een gespecialiseerde reparatieinrichting. Vandaag gebeld en kreeg te horen dat het daar druk is een het nog een week kan duren. Oke heb wel een C1 meegekregen maar daar wordt ik niet blij van. Ik heb 2 weken met de auto gereden en ben hem nu minimaal een maand kwijt. Intussen vermindert ook steeds de garantietermijn terwijl de auto stil staat.

Het betreft een occasion C4Picasso HDI-e, 8-XRK-56, aangeschaft 27-10-2017 en ingeleverd op 21-11-2017. De problemen deden zich de eerste week al voor maar ik heb de radio en navigatie maar niet gebruikt om niet steeds te schrikken van de onvermijdelijke knal.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Uw auto staat al 25 dagen bij de garage voor een reparatie. Het gaat nog een week duren voor het onderdeel beschikbaar is. U heeft een leenauto die u niet bevalt. Ook loopt de garantie door.

De wet geeft geen termijn voor een "gewone" reparatie of onderhoudsbeurt. Daarom is het belangrijk hier afspraken over te maken. Als u dit niet heeft gedaan, is het lastig te bewijzen dat u schade lijdt door de duur van de reparatie. Zijn er wel afspraken gemaakt en heeft u schade, dan heeft u recht op bijvoorbeeld een leenauto of een redelijke vergoeding voor een huurauto.

Wanneer er een reparatie wordt uitgevoerd op basis van non-conformiteit ("wettelijke garantie") dan geeft de wet wel aan dat er hersteld moet worden binnen een redelijke termijn. Dit is doorgaans twee weken.

In uw geval wordt zoals ik begrijp gerepareerd op basis van garantie. Het geleverde onderdeel is niet leverbaar. U heeft een leenauto gekregen. Daarmee wordt uw nadeel zoveel mogelijk gecompenseerd. Als de garage als goed vakman werkt en het onderdeel inderdaad niet eerder verkrijgbaar is, kunt u de garage niet aanspreken voor verdere schade. Wel zou u met de garage in gesprek kunnen gaan om de garantie bijvoorbeeld een maand te verlengen. U heeft de auto immers een maand niet kunnen gebruiken. Een verlenging zou dan ook redelijk zijn.

Voor meer informatie over reparatie en uw rechten verwijs ik u naar het stappenplan reparatie en onderhoud.