Distributieketting

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 september 2020

Bij mijn Audi A3 1.4 TFSI uit 2009 is met regelmaat de distributieketting hoorbaar. Dit gebeurt met koude start en ook met warme start. Daarentegen hoor je hem soms ook weer niet met koude / warme start. Nu heb ik nog 3 maanden BOVAG op de wagen en is de ratel ook gehoord door een ANWB-monteur die langs is geweest en die gaf aan er mee terug te gaan. Nu is de garage een behoorlijk stuk rijden en als ik de wagen breng en het is daar niet hoorbaar hoe moet hier dan mee worden omgegaan? Ik heb de ratel ook op film op kunnen nemen. En wat te doen als de garage dan zegt we hebben het niet kunnen horen? Graag hoor ik uw advies.

Er zit nieuwe olie in de wagen 2 maanden geleden kleine beurt laten uitvoeren. Daar werd mij door 2 monteurs verteld nokkenasversteller en distributieketting vervangen. De garage heeft het eerder gehad over hoeveel seconden die ratelt of het dan wel/niet nodig zou zijn maar op het koopcontract staat zwart op wit auto technisch 100% in orde en als ik de ratel daar had gehoord bij aankoop was ik er niet eens aan begonnen.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De distributieketting van uw Audi A3 1.4 TFSI uit 2009 ratelt. Een voortijdig versleten distributieketting komt vaker voor bij 1.4 T(F)SI motoren en kan bij breuk voor grote motorschade zorgen.

Uw dealer geeft aan dat de distributie minstens een aantal seconden moet ratelen voordat ze deze mogen vervangen voor garantie. De ratel is bij uw auto niet voortdurend te horen, maar als hij hoorbaar is, is het niet alleen na een koudstart.

Het ratelen na de koude start is niet de enige manier om de mate van slijtage van de distributieketting vast te stellen. Een dealer kan de ketting ook opmeten om de lengte van de ketting vast te stellen en ook de stand van de kettingspanner geeft informatie over de staat van de ketting. Het ratelen versnelt de slijtage van de ketting omdat er geen constante spanning op staat.

Op onze website vindt u een stappenplan klachten na aankoop.