20% meer verbruik Citroën C3 1.0 VTi

Vraag gesteld door P.B. Buitendijk op 23 september 2020

Ik heb onlangs een Citroën C3 uit 2014 gekocht met een zuinige 1.0 VTi EB2 3-cilinder. Echter, het brandstofverbruik bij normaal gebruik blijkt ongeveer 6.2 l/100km in plaats van de verwachte 5 l/100km. Dat is toch 20% meer brandstof verbruik dan verwacht, terwijl het doorgaat voor energie label A. Dat komt overeen met het verbruik van onze oude Skoda met 1.4 16v. Dat terwijl deze Citroën duidelijk minder krachtig rijdt.

Kan er iets mis zijn in de motor? Kan het zijn dat de afstelling van de motor niet optimaal is? De auto functioneert verder goed en rustig dus hoe kan ik een monteur laten zoeken naar de oorzaak?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het praktijkverbruik van uw Citroën C3 ligt hoger dan de fabrieksopgave. U kunt de auto altijd laten checken maar een verschil tussen het opgegeven verbruik en het praktijkverbruik is helaas een bekend gegeven. Dat betreft niet specifiek de C3.

Het opgegeven brandstofverbruik van deze auto is nog afkomstig van de New European Driving Cycle (NEDC) emissietest om de hoeveelheid schadelijke stoffen te meten. De CO2-uitstoot maakt deel uit van deze methodiek en wordt op laboratoriumwijze vastgesteld. Dat getal is dus niet gerelateerd aan het praktijkverbruik dat met gemak 25-30 procent hoger ligt.

Tot september 2017 was de NEDC de verplichte cyclus. Deze laboratoriumtest zorgde voor erg lage verbruikscijfers die in de praktijk haast niet gehaald werden. Het verschil tussen de fabrieksopgave en het verbruik in de dagelijkse praktijk kon oplopen tot 40%. De genoemde emissietest ligt al langer onder vuur omdat dit te ver van de praktijk ligt en de consument dus makkelijk op het verkeerde been wordt gezet.

Voor nieuwe auto's die op de markt verschijnen is een nieuwe testmethode van kracht (de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, WLTP). Die is meer gericht op het gemiddelde praktijkverbruik van een auto. Het praktijkverbruik van een auto is per definitie zeer uiteenlopend omdat de ene berijder uitsluitend de plaatselijke supermarkt bezoekt en de ander lange afstanden rijdt op de buitenweg.

Om tóch een beeld te hebben van andere C3-rijders en hun praktijkverbruik, kunt u de website Werkelijke Verbruik raadplegen. Daar worden de brandstofgegevens van zakelijke rijders genoteerd en een gemiddeld verbruik berekend. De C3 1.0 uit 2014 komt daar op een gemiddelde van 5,86 liter per 100 km.

Met de komst van de nieuwe meetcyclus WLTP zullen de verschillen tussen meting en praktijk een stuk kleiner zijn. Dat lost deze veelgehoorde klacht hopelijk op, maar omdat de aanschafbelasting is gerelateerd aan de gemeten CO2-uitstoot, heeft de nieuwe meting ook weer zijn ongunstige bijwerkingen.