Bij APK te hoge CO2-uitstoot, monteur laat motor te hoge toeren maken, nu motor kapot

Vraag gesteld door P.J. Berning op 10 september 2020

Gisteren bij APK van mijn Volvo S 60  (2002) te hoge CO2-uitstoot. Monteur is gaan rijden en heeft de motor te hoog opgejaagd om dit te verhelpen. Gevolg: motor kapot. Volgens monteur moet de motor tijdelijk een te hoog toerental aankunnen. Volgens mij is er geen rekening gehouden met de leeftijd van de auto. Ik heb nu geen auto en bij reparatie of vervanging hoge kosten.

  • Vraag 1: Wie heeft gelijk?
  • Vraag 2: Gaarne advies hoe nu te handelen.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw Volvo S60 uit 2002 had een te hoge CO2 uitstoot. Met het rijden hoog in toeren zal de monteur geprobeerd hebben de motor inwendig te reinigen. Door het inhouden en wellicht onvolledige verbranding kan een motor wat vervuilen, en kan het tijdelijk rijden hoog in toeren de boel weer behoorlijk schoonbranden. Ik zie dat niet direct als motorisch onverantwoord. Er worden alleen geen toerentallen genoemd. Een goed onderhouden motor zal zijn eigen maximum toerental in ieder geval moeten kunnen overleven.

De vraag is dus wat precies de motorschade heeft veroorzaakt, en of de monteur iets te verwijten valt. De bewijslast ligt bij de garagist. Die moet aantonen dat hem geen blaam treft. U kunt het Stappenplan klachten na reparatie en onderhoud volgen. Als de verkoper aangesloten is bij Bovag kunt u ontstane geschillen voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft kunt u die ook inschakelen.