Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie op geïmporteerde auto

Vraag gesteld door P.E. van Harten op 15 juli 2020

Wij hebben begin 2019 een Hyundai Kona Electric aangeschaft bij garage X. Zij hebben deze auto geimporteerd uit Zweden (op dat moment waren electrische auto's in NL heel moeilijk te krijgen). Omdat deze auto gloednieuw was, zou garantie gewone fabrieksgarantie betreffen.

Het benodigde garantieboekje bleek later niet goed ingevuld te zijn. Op verzoek van de garage hebben wij het boekje (aangetekend) naar hen toegestuurd. Zij zouden het naar Zweden terugsturen om correct in te vullen. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en zitten in een patstelling. De garage zegt het boekje "nog" niet terug te hebben uit Zweden en beweert dat dit boekje niet nodig is voor garantie.

Onze Hyundai dealer geeft aan de auto niet aan te kunnen melden voor garantie omdat het boekje ontbreekt. Om die reden krijgen wij ook niet de inmiddels beschikbare software update; deze kan de garage niet claimen bij Hyundai.

Wat moeten we nu en wie moeten wij verantwoordelijk stellen voor het regelen van de garantie? Na veel bellen en mailen met beide partijen weet ik het echt niet meer!

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht bij een dealergarage. Deze verkoper heeft de auto geïmporteerd uit Zweden. In de koopovereenkomst is opgenomen dat de ‘fabrieksgarantie’ van toepassing is. Er moet een software-update worden uitgevoerd. Uw eigen garage kan deze kosten niet claimen op de fabrikant omdat de garantiekaart uit Zweden niet beschikbaar is. U wilt graag weten wie u kunt aanspreken tot het nakomen van de bepalingen uit de fabrieksgarantie.

Standpunt garage

De garage door wie u de software-update wilt laten uitvoeren, verwijst naar de garantiebepalingen van de fabrikant. ‘Wanneer een Hyundai naar Nederland wordt geïmporteerd, kan de fabrieksgarantie overgenomen worden - onder voorbehoud dat het service- en garantieboekje juist is ingevuld.’

Er is geen juist ingevuld service- en garantieboekje beschikbaar. De garage stelt zich terecht op het standpunt dat zij de software-update niet onder garantie kunnen uitvoeren.

Verkoper

De verkoper heeft zich volgens de koopovereenkomst geconformeerd aan de fabrieksgarantie. Ook zonder ingevuld service- en garantieboekje kunt u de verkoper aanspreken tot het uitvoeren van reparaties en software-updates, zoals vermeld in de garantievoorwaarden. Als de verkoper wil voorkomen dat de software-update door hem, of op zijn kosten wordt uitgevoerd, zal de verkoper moeten zorgen dat u de rechten uit de fabrieksgarantie bepalingen ergens anders kunt inroepen.

Conclusie

U kunt de verkoper aanspreken tot nakoming van uw rechten uit de garantieovereenkomst (gelijk aan de fabrieksgarantie). Ik raad u aan om de verkoper aan te spreken tot het uitvoeren van de software-update, de kosten te vergoeden om de update ergens anders uit te laten voeren of binnen een redelijke termijn zorg te dragen dat u uw rechten uit de garantieovereenkomst kunt inroepen bij een andere garage.

Voor meer informatie over fabrieks- of Bovag-garantie verwijs ik u graag naar onze website.