Hoog olieverbruik Peugeot 2008

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 juli 2020

Ik heb een Peugeot 2008 ALLR PT-110 D0, kenteken X, 5 jaar oud, 100.000 km gereden. Na uitzoeken waar hoog olieverbruik van de laatse tijd (1 liter per 1000 km) door kwam (olierapport gemaakt voor verbruik per 1000 km en klepdeksel vervangen als mogelijke oorzaak) blijkt dat de zuigers in het blok ingesleten zijn. Reviseren van het blok moet de oplossing zijn. Kosten meer dan 4000 euro.

Peugeot komt tegemoet door de kosten van het motorblok te nemen, blijft voor mij het arbeidsloon van 1200 euro. Na overleg met garage willen zij de helft daarvan doen, dus blijft voor mij een kostenpost van 600 euro. Het lijkt nu dat ik enorm geholpen word maar ik vind dit geen normale situatie. Dit verwacht je niet bij zo'n auto na 100.000 km. Zij zeggen: ja, komt soms voor, pech. Ik zeg: niet normaal, ik vind dat ik geen kosten behoor te hebben.

Is dit probleem bekend bij deze auto met deze motor? En moet ik deze kosten accepteren of zijn er mogelijkheden dat Peugeot dit gaat betalen? Zij vragen of ik snel iets beslis, aanbod is voor aanatal weken.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Onlangs merkte u een hoog olieverbruik van uw auto op. Na diagnose door de garage blijken de zuigers ingesleten te zijn. Het motorblok moet gereviseerd worden. De garage heeft aangeboden om de kosten van het arbeidsloon te delen, de fabrikant heeft toegezegd de kosten voor het motorblok voor haar rekening te nemen. U wilt graag weten of deze problemen vaker voorkomen bij het type motorblok. Ook wilt u graag weten of het aanbod van de garage redelijk is.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. In beginsel moet u als koper bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop.

Aard van het gebrek

Het inslijten van de zuigers komt vaker voor bij het type motoren. U mag verwachten dat de motor een autoleven lang meegaat. Bij een kilometrage van ongeveer 100.000 km en een leeftijd van 5 jaar hoeft u dit gebrek niet te verachten. Ook bij normaal gebruik en onderhoud hebben onze automotive experts deze klacht vaker gehoord.

Bewijs

U zult moeten aantonen dat het gebrek al bestond bij aflevering en dat u het gebrek niet hoefde te verwachten. Zeker als u kunt aantonen dat de auto normaal gebruikt is en het voorgeschreven onderhoud heeft tijdig heeft gehad, zal dit geen problemen opleveren.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben, kunt u van de verkoper eisen dat het gebrek op zijn kosten wordt hersteld. Het is dus belangrijk dat u het gebrek meldt bij de verkoper en de verkoper aanspreekt tot herstel op grond van non-conformiteit.

Conclusie

Ik raad u aan de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel van het gebrek. Uit de wet volgt dat de verkoper het gebrek kosteloos moet verhelpen. Ik raad u daarom aan het aanbod van de garage om de kosten voor het arbeidsloon te delen niet te accepteren.

Voor meer informatie over uw rechten bij non-conformiteit verwijs ik u graag naar onze website.