Mijn auto een Mazda CX5 van 3 jaar oud, heeft 8 roestpitten op het dak. Mazda Nederland wil maar 80% van de schade vergoeden. Is dat reëel?

Vraag gesteld door Trix57 op 11 juli 2017

Na eerder een afwijzing te hebben gehad, moet ik nu 20% zelf betalen. Mazda heeft een product aansprakelijkheid. De carrosserie garantie van 12 jaar is dus rekbaar bij Mazda. Het aanbod houdt niet over. Kennelijk is de antiroest behandeling niet juist uitgevoerd. Waarom moet ik hier aan meebetalen?
Het toeval wil, dat mijn auto ook is teruggeroepen voor het vervangen van de klepdempers, wegens breukgevaar door ondeugdelijke antiroest behandeling.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een Mazda waarbij roestplekken op het dak zijn ontstaan. Mazda biedt u aan om 80% van de kosten voor herstel te vergoeden.

U geeft aan dat er 12 jaar garantie is afgegegeven op de carosserie. Het uitgangspunt is daarbij dat roest onder garantie moet worden verholpen. Er zijn wel uitzonderingen opgenomen in de voorwaarden van de garantie. Een daarvan is dat uw dealer kan aantonen dat de roest is ontstaan door een oorzaak van buitenaf, zoals bijvoorbeeld steenslag. Is dat niet het geval dan zou dit normaal gesproken onder garantie verholpen moeten worden.

U mag van uw dealer duidelijkheid verwachten over de reden van afwijzen. Als aangetoond kan worden dat er een oorzaak van buitenaf is, dan is het aangeboden percentage een mooi gebaar. Is dat niet het geval, dan zou er 100% moeten worden vergoed. Een en ander is uiteraard wel afhankelijk van de voorwaarden van de garantie.

Voor de wijze waarop u uw verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.