lekke keerring versnellingsbak

Vraag gesteld door Beltgait op 03 maart 2018

Bij mijn Peugeot 208 ENVI 12vti van het jaar 2013 werd in 2014 een nieuwe motor geplaatst na terugroepactie van Peugeot ivm speling in de krukas Deze week is het motorblok na een 45.000 km beurt olie gaan lekken. De garagehouder zegt dat het om een lekke keerring gaat en kan dit herstellen voor € 600,00. Kan de huidige schade een gevolg zijn van een herhaalde constructiefout in de nieuwe motor?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Bij uw Peugeot 208 is er sprake van een olielekkage aan een keerring.

Ik begrijp dat het een keerring betreft aan de versnellingsbak zijde en niet van de versnellingsbak zelf. Dat zou inderdaad kunnen duiden op een krukaskeerring áchter het vliegwiel. En dan is er enigzins weer een mogelijke relatie met de voorgaande reparatie m.b.t. speling op de krukas.

Ik begrijp het verband dat u ziet met de in 2014 noodzakelijk vervangen motor. En dan nóg is en blijft dit een buitensporig gebrek voor een 5 jaar oude auto. De dealer moet, los van de vorige ingreep, voor dit buitensporige gebrek financieel wel z'n nek voor u uitsteken. Een (vermoedelijke) lekke krukaskeerring is non conform, heeft niets te maken met rijstijl en omstandigehden, en is een in gebreken stelling richting de dealer wel op z'n plaats wanneer er géén coulante regeling komt.

Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop.