Koppelingspedaal

Vraag gesteld door T.G.M. Sonnemans op 11 mei 2020

Ik rijd in een Ford C Max 1.6 Ecoboost. Mijn koppelingspedaal komt soms niet terug en blijft ingedrukt staan. De garage zegt dat er een afdichting vervangen moet worden maar dat tevens de turbo dan ook het beste vervangen kan worden omdat de motor uitgebouwd moet worden. Grootste post zijn arbeidskosten!

Auto is 5 jaar oud en heeft 86.000 km gelopen. Is dat niet raar bij deze kilometerstand en kan ik dit elke 80.000 km verwachten. Kosten worden geraamd op 1.600 euro! Dit heb ik bij eerder gereden auto's nog nooit meegemaakt.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een gebrek aan de koppeling dat volgens de garage te maken heeft met een afdichting, met het advies om dan maar meteen de turbo te vervangen.

Eerlijk gezegd mis ik het technische verband tussen het omschreven gebrek en de ingrepen. Misschien mis ik wat aanvullende technische details om het allemaal wel logisch aan elkaar te kunnen knopen. Maar wat voorop staat is dat het een auto betreft van 5 jaar oud met 86.000 km op de teller. Ik kan het gebrek en de noodzakelijke ingrepen niet redelijkerwijs relateren aan normale gebruikersslijtage of regulier onderhoud. Ik heb toch nadrukkelijk het idee dat dit in basis een buitensporig gebrek is.

U geeft aan dit nog nooit meegemaakt te hebben en ik weet dat koppelingsproblemen bij deze generatie Ford geen onbekend verschijnsel is waar zelfs een recall voor bestaat. Ik kan niet inschatten of dat ook overeenkomstig uw probleem is maar mogelijk is er een verband.

Ik blijf echter van mening dat hier sprake is van een buitensporig gebrek en dat u moet gaan voor een volledige vergoeding. Daarvoor verwijs ik u naar onze pagina Klachten Na Aankoop. Desnoods met een ingebrekestelling gericht aan de verantwoordelijke dealer.