Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieriem kapot

Vraag gesteld door op 4 februari 2020

Afgelopen week knapte de distributieriem van mijn auto. Sinds 3 jaar is hij in onderhoud bij een fijne BOVAG garage. Zij gaven aan dat de riem geknapt is omdat een lager van een looprol/spanrol was vastgeslagen. 3 cilinderkoppen+ zittingen en 5 andere cilinder koppen stuk. Pech, zeggen ze. De garage geeft aan dat de distributieriem voor dit jaar al wel op de planning stond.

Bij nakijken in het onderhoudsboekje, dat doe ik normaal niet, ik vertrouw op mijn garage, zie ik dat de riem bij 150000 km of 10 jaar vervangen had moeten worden. Mijn auto heeft 180000 km en is 11 jaar oud. De garage had hem dus al eerder moeten vervangen. Ik vind dat ze op zijn minst mede verantwoordelijk zijn. Klopt dat? Kan ik ze daar op aanspreken?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto in onderhoud gegeven bij een Bovag garage. De auto is hier nu inmiddels 3 jaar in onderhoud. Nu is de distributieriem stuk als gevolg van een spanrol die is vastgeslagen. U vraagt of de garage hier verantwoordelijk voor is.

De vraag is in eerste instantie wat de oorzaak is van het stukgaan van de riem. Is dit de spanrol, dan is vervolgens de vraag wat daar het onderhoud van is. Om de schade te kunnen verhalen zult u moeten aantonen dat de garage een verwijtbare fout heeft gemaakt bij het uitgevoerde onderhoud.

Een garage kan niet zo zien of een spanrol vervangen moet worden. Wel worden de spanrollers normaal gesproken vervangen als de distributieriem wordt vervangen. De vraag is dan ook of de distributieriem inderdaad in de afgelopen drie jaar vervangen had moeten worden. U mag verwachten dat de garage die het onderhoud uitvoert hier op let en u tijdig aangeeft dat vervangen nodig is.

Als de garage had kunnen weten dat de riem vervangen had moeten worden, dan kunt u de garage aanspreken voor de schade. De kosten voor het vervangen van de riem en spanrollers zelf vallen onder onderhoud en niet onder schade. Deze kosten zult u zelf moeten vergoeden.

Voor de wijze waarop u de garage kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan klachten na reparatie en onderhoud op onze website.