Oliekeerringen snelle slijtage normaal?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 januari 2020

Betreft BMW 118i, bijna 4 jaar (7.2.2016), ruim 40.000 km, dus, zeg, 10.000 km/jaar.
Dealer zegt bij beurt geconstateerd te hebben dat de oliekeerringen voor de flens op de uitgaande as van de versnellingsbak en die van de schakelas beiden olie "zweten" en snel vervangen moeten worden. Dure reparatie! Bij navraag zegt werkplaats dat dit komt door "rijden van korte afstanden". Mijn vragen zijn de volgende:
1) Komt dit probleem bij dit merk en type vaker voor bij zo'n lage kilometerstand? Ik heb het nooit eerder gehad bij een andere auto, ook niet bij de vorige, wat ook een BMW was van zelfde type. 2) Ik zie geen technisch verband tussen het probleem met de oliekeerringen en het rijden van kortere afstanden. Bovendien is de kortste rit die ik maak 30 km v.v. Ik gebruik de auto nooit in mijn woonplaats. 3) Wat kan naar uw mening de oorzaak zijn van het probleem, hoe kan het voorkomen worden en, tot slot, wat zijn uw aanbevelingen.
 

Antwoord van Leo

ANWB Expert

 

De versnellingsbak keerringen van uw BMW 118i uit 2016 zweten zodanig dat ze snel vervangen moeten worden aldus de dealer.
U vraagt of dit vaker voorkomt bij deze lage kilometerstand en of dit veroorzaakt kan worden door korte ritjes.

Dit is geen probleem dat bij ons veelvuldig gemeld wordt.

Ik zie geen verband met korte ritjes of weinig kilometers op jaarbasis maar misschien kan uw dealer hier een verklaring voor geven.
De schakelstangen liggen hoog in de versnellingsbak en boven de uitgaande as.
Ik denk eerder aan een te hoge druk in de versnellingsbak door bijvoorbeeld een te hoog olieniveau of een verstopte beluchting van de versnellingsbak maar ook te veel speling op de uitgaande as kan lekkage veroorzaken.

Na 4 jaar en 40.000 km mag dit niet voorkomen. Ook al zou de oorzaak korte ritjes en weinig kilometers op jaarbasis zijn, daar moet een auto tegen kunnen.

Op onze website vindt u een stappenplan problemen na aankoop.