Probleem auto na aankoop

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 oktober 2019

2 weken geleden een nieuwe auto gekocht, een Mercedes C180 CGI Automaat benzine, met 154.000 op te teller. Auto rijd enorm fijn. Dus een Mercedes Me adapter aangevraagd en die is geinstalleerd, maar in de Mercedes Me krijg ik een foutmelding namelijk: waarschuwing motorcontrolelampje brand. Dit is in de auto niet het geval alle lampjes doen het behalve motormangement lampje.

Dus ik alvast naar de Mercedes dealer gegaan om te auto uit te lezen, wat blijkt nu:
Motormanegementlampje is uitgeschakeld;
Distribitieketting opgerekt;
Auto blaast alleen koude lucht.

Auto heeft me 10.700 euro gekocht. Door uit te lezen bij de Mercedesdealer kwam er uit dat de storing is onstaan bij 152.000 km. Deze auto is gekocht bij X zonder garantie. Wat zijn mijn rechten hier?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht zonder garantie. Vlak na de aankoop bleken er gebreken te zijn. U vraagt wat uw rechten zijn.

Na aankoop van uw auto bleken er een aantal mankementen. Het motormanagementlampje bleek uitgeschakeld, de distributieketting is opgerekt. De auto blaast alleen koude lucht. Na onderzoek is gebleken dat de storing vlak voor de aankoop al bestond.

U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto, des te eerder u rekening moet houden met gebreken.

Het gebrek moet bij de levering al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. De verkoper moet dan aantonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval betreft het een auto met 154.000 km op de teller. Daarbij kunt u stellen dat u geen grote gebreken hoefde te verwachten. U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het is redelijk als de verkoper (een deel van) de kosten op zich neemt. 

Voor een beroep op confomiteit hoeft u niet aan te tonen dat de verkoper van het gebrek op de hoogte was. Het feit dat de storing zo kort na de koop is opgetreden geeft natuurlijk wel te denken.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.