Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe komt het dat het oliepeil stijgt?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 9 september 2019

Wil graag de oorzaak weten hoe het komt/oorzaak, het gaat om een camper, onderstel fiatducato type 244, 2JTD diestelmotor.heeft nu +-2000 km gereden op nieuwe olie, 10W40, valvoline synthetische olie. Ben zelf ook monteur geweest,dan denk je er wel overna wat de oorzaak zou kunnen wezen,het is een commonrail type inspuiting, er loopt niet een lekolie leiding boven in het klepdeksel, ben benieuwd hoe jullie daarover denken?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het oliepeil van uw kampeerauto met Fiat JTD dieselmotor stijgt. Er is geen motorolie toegevoegd neem ik aan, dus de enige mogelijkheid is dat er een andere vloeistof bij de motorolie is gekomen. Het meest waarschijnlijk is dat dieselolie, veroorzaakt door het regeneratieproces van het roetfilter. 

Tijdens dat proces wordt de temperatuur in de uitlaat kunstmatig opgestookt door meer dieselolie te injecteren in de verbrandingskamers, zodat het roetfilter kan schoonbranden. Regenereren gaat automatisch en is nodig als het roetfilter door normaal rijden niet heet genoeg wordt, of niet lang genoeg heet. Dit soort problemen komt dus voor bij auto's die rustig worden bereden of veel korte stukjes rijden.

Het regeneratieproces kan een paar tientallen minuten duren, maar als tijdens dat proces de motor wordt stilgezet omdat u bijvoorbeeld op de plaats van bestemming bent aangekomen, dan wordt de regeneratie niet afgemaakt. Bij een volgende rit zal de auto weer gaan regenereren.
De temperatuur in de uitlaat wordt dus verhoogd door extra injectie van dieselolie in de cilinder. Die verbrandt niet volledig, maar loopt onbedoeld ook langs de zuiger het carter in. Dat verklaart het stijgende 'oliepeil' (in dit geval dieselolie) en waarschijnlijk ook een hoger verbruik. Een te hoog oliepeil is niet goed, de smeeroliekwaliteit heeft hieronder ook te lijden, wat allemaal tot gevolgschades kan leiden.

De garage of een dieselspecialist moet bekend zijn met het fenomeen en kunnen het roetfilter in verschillende stappen schoonmaken, want dat zal wel nodig zijn. Ook kunnen ze de auto verder controleren.