Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor auto defect en moet vervangen worden

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 augustus 2019

KIA Rio gekocht twee jaar geleden met garantie. Motor is defect en moet vervangen worden. Omdat ik een keer later was met olie vervangen wordt garantie niet verleend en zou ik € 2850,- euro moeten betalen inclusief vervangen koppelingsplaten. Bij mijn eerste oliebeurt heb ik wel gemeld dat auto raar geluid maakt in motor. Garage meld dat KIA Nederland best wil meewerken aan garantie, maar KIA Wereld zich houdt aan onderhoudregels van olievervangen. KIA Nederland geeft wel 25% op reparatie motor via eigen potje uit coulance. Wat kan ik het best doen? Vragen voor inruil en andere occasion kopen. Of hameren op garantie? Is een auto met nieuwe motor wel nog volwaardig en later inruilbaar zonder problemen? Is de inruilwaarde de ANWB-waarde minus de reparatiekosten?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht waarbij nu blijkt dat de motor moet worden vervangen. Beroep op garantie wordt afgewezen omdat u een keer te laat een oliebeurt zou hebben gedaan.

Als u een auto koopt met garantie, dan zijn de garantievoorwaarden bepalend voor een beroep op garantie. Vaak wordt daarin aangegeven wat uw verplichtingen zijn, bijvoorbeeld met betrekking tot het onderhoud. Houdt u zich hier niet aan en ontstaat daardoor schade, dan kan garantie worden afgewezem. Is het in uw geval aannemelijk dat door de verlate of gemiste beurt de motor is stuk gegaan, dan kan de garantie inderdaad worden afgewezen. De oorzaak van de schade zal dus moeten worden uitgezocht.

Is de motor stuk door een eigen gebrek, dan kunt u wel een beroep doen op garantie.  In dat geval heeft u mogelijk ook rechten op grond van de wet.

U mag als consument op grond van de wet redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik, kan zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

Is de auto goed hersteld, dan heeft een reparatie geen invloed op de waarde van de auto.