logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Volvo EC40 I

Pluspunten
  • Goede afwerking
  • Praktische frunk
  • Goede rijprestaties
  • Uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting
Minpunten
  • Slecht zicht rondom
  • Hoge prijs

Conclusie

Volvo heeft in het kader van de modelwijziging niet alleen de compacte SUV-coupé een nieuwe naam gegeven (EC40 in plaats van C40), maar ook de elektrische aandrijving is volledig gewijzigd. Waar de voorwielen vroeger verantwoordelijk waren voor de aandrijving, nemen de achterwielen deze taak nu over en zorgen ze voor een merkbaar betere tractie ondanks het verhoogde koppel van 330 naar 420 Nm. Ook het vermogen van de nieuw ontwikkelde elektromotor is verhoogd van 170 kW/231 pk naar 185 kW/252 pk, evenals de topsnelheid van 160 naar 180 km/u. Tegelijkertijd is het mogelijk geweest om het stroomverbruik te verminderen - in de ANWB rij test hebben we 18,5 kWh/100 km (voorheen 19,2 kWh/100 km) vastgesteld - en is het laadvermogen aanzienlijk verhoogd. Waar de elektrische auto voorheen een relatief bescheiden 135 kW had bij een snellaadstation, kan hij nu opladen met een piek van meer dan 200 kW,wat de laadstop aanzienlijk verkort. De kwaliteiten van de EC40 als elektrische auto zijn zeker overtuigend, maar de auto is als geheel ook erg prettig. De Zweed scoort met een goede afwerking, een uitgebalanceerde chassisafstelling en uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. Volvo vraagt echter een hoge prijs voor het succesvolle totaalpakket van de EC40 Single Motor met de grote 82 kWh-batterij: voor de Zweedse elektrische auto moet je zeker een kleine 50.000 euro neertellen.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,9
Gebruik6,2
Licht en rondomzicht6,8
In- en uitstap7,0
Kofferruimte volume6,7
Kofferruimte toegankelijkheid7,2
Kofferruimte variabiliteit7,0
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening6,5
Multimedia / connected8,4
Ruimte voorin7,5
Ruimte achterin6,6
Binnenruimte (Variabiliteit)6,6
Totale score

Comfort

Veercomfort6,9
Zitcomfort7,3
Interieurgeluid7,4
Verwarming / Ventilatie7,6
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties8,6
Motorloop9,0
Versnellingsbak / Schakelen9,1
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,4
Besturing7,3
Remmen6,7
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,4
Passieve veiligheid9,1
Kinderen7,6
Voetgangers6,3
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik9,2
Uitlaatgasemissie7,8
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling3,5s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h35,7 m
Bandenmaat testauto235/45 R20 100V
Bandenmerk testautoPirelli P Zero
Draaicirkel links / rechts11,6 / 11,7
Actieradius499 km
Interieurgeruis 130 km/h66 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.040 mm
Massa rijklaar / laadvermogen2.056 / 444 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak340 / 785 / 1255 l
Maximum lichaamslengte voor1,94 m
Maximum lichaamslengte achter1,83 m
Interieurbreedte voor1.435 mm
Interieurbreedte achter1.430 mm
Hoogte laaddrempel buiten750 mm
Hoogte laaddrempel binnen- mm
Hoogte zitting boven grond785 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.