Testrapport* Volvo EC40 I
- Pluspunten
- Goede afwerking
- Praktische frunk
- Goede rijprestaties
- Uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting
- Minpunten
- Slecht zicht rondom
- Hoge prijs
Conclusie
Volvo heeft in het kader van de modelwijziging niet alleen de compacte SUV-coupé een nieuwe naam gegeven (EC40 in plaats van C40), maar ook de elektrische aandrijving is volledig gewijzigd. Waar de voorwielen vroeger verantwoordelijk waren voor de aandrijving, nemen de achterwielen deze taak nu over en zorgen ze voor een merkbaar betere tractie ondanks het verhoogde koppel van 330 naar 420 Nm. Ook het vermogen van de nieuw ontwikkelde elektromotor is verhoogd van 170 kW/231 pk naar 185 kW/252 pk, evenals de topsnelheid van 160 naar 180 km/u. Tegelijkertijd is het mogelijk geweest om het stroomverbruik te verminderen - in de ANWB rij test hebben we 18,5 kWh/100 km (voorheen 19,2 kWh/100 km) vastgesteld - en is het laadvermogen aanzienlijk verhoogd. Waar de elektrische auto voorheen een relatief bescheiden 135 kW had bij een snellaadstation, kan hij nu opladen met een piek van meer dan 200 kW,wat de laadstop aanzienlijk verkort. De kwaliteiten van de EC40 als elektrische auto zijn zeker overtuigend, maar de auto is als geheel ook erg prettig. De Zweed scoort met een goede afwerking, een uitgebalanceerde chassisafstelling en uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. Volvo vraagt echter een hoge prijs voor het succesvolle totaalpakket van de EC40 Single Motor met de grote 82 kWh-batterij: voor de Zweedse elektrische auto moet je zeker een kleine 50.000 euro neertellen.
Scores
| Afwerking | 7,9 |
|---|---|
| Gebruik | 6,2 |
| Licht en rondomzicht | 6,8 |
| In- en uitstap | 7,0 |
| Kofferruimte volume | 6,7 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 7,2 |
| Kofferruimte variabiliteit | 7,0 |
| Totale score |
| Bediening | 6,5 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 8,4 |
| Ruimte voorin | 7,5 |
| Ruimte achterin | 6,6 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 6,6 |
| Totale score |
| Veercomfort | 6,9 |
|---|---|
| Zitcomfort | 7,3 |
| Interieurgeluid | 7,4 |
| Verwarming / Ventilatie | 7,6 |
| Totale score |
| Prestaties | 8,6 |
|---|---|
| Motorloop | 9,0 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,1 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,4 |
|---|---|
| Besturing | 7,3 |
| Remmen | 6,7 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,4 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 9,1 |
| Kinderen | 7,6 |
| Voetgangers | 6,3 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 9,2 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,8 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 3,5s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 35,7 m |
| Bandenmaat testauto | 235/45 R20 100V |
| Bandenmerk testauto | Pirelli P Zero |
| Draaicirkel links / rechts | 11,6 / 11,7 |
| Actieradius | 499 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 66 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.040 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 2.056 / 444 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 340 / 785 / 1255 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,94 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,83 m |
| Interieurbreedte voor | 1.435 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.430 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 750 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | - mm |
| Hoogte zitting boven grond | 785 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
