Wat koop je voor € 10.000
Verleiding of verstandig? Voor tien mille is veel te koop
In de videoserie ´Wat koop je voor…? behandelen Frank en Gert gebruikte auto’s in de prijsklassen van 2.500, 5.000, 7.500 en 10.000 euro. Ditmaal gaan zij serieus geld uitgeven. Wat koop je voor 10.000 euro? Zoals gebruikelijk kiezen zij een zeer gangbaar model, een bijzondere auto en een EV.
Zelfdiscipline vereist!
Ga je tien mille uitgeven aan een gebruikte auto, dan is zelfdiscipline het toverwoord. Want voor dat geld is grofweg 60 procent van alle normale modellen plotseling beschikbaar. De verleidingen liggen dus op de loer. Sommige Audi’s, Mercedessen en BMW’s zijn nu immers ook bereikbaar en zelfs een oude Porsche Cayenne kan de jouwe zijn. Leuk, maar besef dat een auto ook maandelijkse vaste lasten heeft. Dus misschien is het beter om toch maar een jonggebruikte, ‘verstandige’ auto uit te kiezen. Hoe is daarvan vervolgens de staat van onderhoud? Is er een NAP-stand? Kloppen de papieren? Hoeveel eigenaars heeft ie gehad? En maak ook met zo’n duurdere auto een grondige proefrit.
Zeer populair: Fiat 500
In deze prijsklasse zijn heel veel ‘verstandige’ auto’s te koop. Bovendien zijn ze vaak ook nopg eens heel leuk. Denk bijvoorbeeld aan de Fiat 500 TwinAir Turbo Sport. Wij vonder er eentje met alles erop en eraan! Bluetooth, lederen bekleding, navigatie. Deels LED-verlichting, elektrische bedienbare stoelen. Nee, het is geen enorm grote auto maar hij is wel handzaam, zuinig en milieuvriendelijk. Wil je iets verstandigs dat een stuk groter is? Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een Mazda 6 stationwagon. Zeer betrouwbaar en lekker waardevast.
Het mooie aan ‘onze’ Fiat is dat ie maar 54.000 km heeft gereden en minstens een half jaar garantie heeft. Je kunt ‘m zelfs met een jaar garantie krijgen en een ANWB-inspectie. Er zit ook nog meer dan een half jaar apk op. En hij kost maar 75 tot 85 euro aan wegenbelasting per kwartaal! Hij heeft een A-energielabel en hij is waardevast! De Wegenwacht is ook over de auto te spreken. Enige problemen kunnen zijn dat de auto de contactsleutel niet en dat de zekeringkast soms geen voeding krijgt. In beide gevallen start de auto dan niet. Koop je een 500 met een Dualogic halfautomaat dan wil de die soms niet schakelen omdat er door een lekkage te weinig olie in zit. Voor de rest niks mis mee.
Elektrisch rijden? Dat lukt net (niet) voor 10 mille
Elektrische auto’s zijn tweedehands flink aan de prijs. Maar als je 10 mille uitgeeft dan komen de eerste EV’s net in zicht. Oké, we smokkelen een beetje want wij vonden er eentje voor 10.750 euro. Dat was tijdens onze zoektocht de goedkoopste die we tegenkwamen. In de prijsonderhandeling moeten we die 750 euro er dus nog van af zien te praten. En we gaan er van uit dat we wat zouden inruilen wat de prijs ook weer drukt.
Keerzijde van de medaille is dat je - in het geval van de Renault Zoe, want daarover hebben we het – maandelijkse accu-huur betaalt van een paar tientjes per maand. Staat tegenover dat je helemaal geen wegenbelasting betaalt.
De elektrisch aangedreven Zoe is sinds 2013 op de markt. Dit is er eentje van de eerste generatie en daarvan was de actieradius beperkt. Volgens Renault kun je 210 km ver komen op één lading stroom, maar in de praktijk is 170 km dichter bij de realiteit. Nieuw kostte deze auto ruim 20 mille. Nu, ruim acht jaar en 77.000 km later is ‘ons’ exemplaar nog steeds 10 mille waard! Waardevast dus.
Dit kan ook: Nissan Figaro
Je kunt je tien mille natuurlijk ook stuk slaan op iets bijzonders. Een Porsche 924 bijvoorbeeld of een oude Alfa Romeo. Wij vonden deze Nissan Figaro. Een zeldzame verschijning in Nederland. Hij stond te koop voor net geen 9 mille. De auto heeft maar één eigenaar gehad en slechts 147.000 kilometers gelopen. En het is een Nissan, dus hij blijft heel. De Figaro is een cabriolet dus bij mooi weer ziot je lekker met de wind in de haren.
De Nissan Figaro werd voor het eerst tentoongesteld tijdens de Tokyo Motorshow van 1989. Ze zouden er 8.000 bouwen en die vlogen als zoete broodjes over de toonbank. Dus bouwden Nissan – het was inmiddels 1991 - er nog 12.000. Het is altijd bij dat ene productiejaar gebleven. Zeldzaam dus. Deze auto is uitsluitend geleverd met het stuur aan de rechterkant. Hij is voor een groot deel gebaseerd op de Nissan Micra van toen. En dus zit het met de techniek wel goed. Behalve dit cabriodak heb ik een airco, een cd-speler (!) – superhip voor die tijd - en lederen bekleding. De motor is een éénliter viercilinder goed voor 76 pk met een turbo. Die turbo is er vooral om het verbruik gunstig te maken; 1 op 15 is mogelijk.
Bekijk ons aanbod van alle auto's onder de € 10.000.
Of bekijk wat Frank en Gert vinden onder de gebruikte auto’s in de prijsklassen van 2500, 5000, en 7500 euro.