Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoord op de veelgestelde vragen over Laadpalen.

Je plugt de laadkabel in je auto, scant je laadpas en je accu wordt opgeladen. Zo eenvoudig is het. Bekijk ook hoe het zit met thuis laden, openbaar laden en snelladen. Je kunt ook de video 'Hoe laad ik mijn elektrische auto' bekijken.

De kosten van een laadstation hangen af van het type en de uitvoering van het laadstation. Voor de thuissituatie raden wij de EVBox Homeline aan. De EVBox Homeline is in verschillende varianten beschikbaar. De aanschafkosten van het laadstation zonder installatie liggen tussen de 595 euro en de 1195 euro ex. BTW. Dit is afhankelijk van je gewenste laadsnelheid en toekomstbestendigheid. Het is mogelijk om hierbij, kosteloos, een 6 meter vaste kabel te krijgen. Dit scheelt weer in handeling tijdens het laden. Als lid van de ANWB geniet u bij EVBox van een ledenvoordeel van 6%.

Voor op kantoor raden wij de EVBox Businessline aan. Deze zijn beschikbaar in enkele en dubbele uitvoeringen. De aanschafkosten van de enkele EVBox Businessline zonder installatie liggen tussen de 695 euro en de 1295 euro ex. BTW. Dit is afhankelijk van je gewenste laadsnelheid en toekomstbestendigheid. Een dubbele EVBox BusinessLine varieert tussen de 1895 en 2395 euro ex. BTW. Dit is afhankelijk van je gewenste laadsnelheid en toekomstbestendigheid.   

Behalve de aanschafprijs ben je ook installatiekosten kwijt. Hoe hoog deze zijn, hangt af van de locatie (moet er bijvoorbeeld ver gegraven worden) en de meterkast (zijn er aanpassingen in de meterkast nodig?). Installeren kost ongeveer 300 tot wel 2.000 euro. Daarnaast zijn er kosten voor elektriciteit en een eventueel serviceabonnement.

In een laadpaal zit elektronica. Dat kan af en toe een storing veroorzaken. Ook kan het zijn dat je kabel vast blijft zitten. In dat geval moet er een specialist op locatie komen. In veel gevallen is dat een monteur van de Wegenwacht. Een particulier abonnement bij EVBox kost €4,00 per maand.

Thuis opladen is het voordeligst, je betaalt dan de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier. Op dit moment ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Gaan we uit van een efficiënte elektrische auto met een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer, dan geeft dat een kilometerprijs van € 0,03 cent. Een openbare laadpaal kost snel het dubbele en snelladen kost ongeveel €0,09 cent per liter. Een benzineauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt (1 op 16,7) kost bij een literprijs van € 1,65 ongeveer € 0,10 per kilometer. Kijk voor een compleet rekenvoorbeeld bij Wat kost elektrisch rijden?

De tijdsduur is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals de status van de batterij, het vermogen van de batterij en het vermogen en de instellingen van de laadpaal. Plug-in hybride auto's hebben 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Volledig elektrische auto’s moeten 4 tot 8 uur laden. Auto’s staan gemiddeld zo’n zo’n 14 uur thuis en 8 uur op het werk. Als je zowel thuis als op het werk toegang tot een laadpaal hebt, is er alle tijd om je auto volledig op te laden.

Aan een laadpaal:
Een laadpaal laadt tot 8 keer sneller dan een regulier stopcontact. Dat betekent dat alle elektrische auto's tussen 1-4 uur volledig opgeladen kunnen worden. Hoe lang het laden precies duurt, hangt samen met waar je woont, de status en het vermogen van je auto-accu, de buitentemperatuur, het eigen gewicht van je auto, de laadaccessoires die je gebruikt. Als de helft van de totale laadtijd verstreken is, zal de accu al voor 80% geladen zijn. De laatste 20% van de accu wordt geladen via zogeheten ’trickle charging’ of ’drip charging’. Deze methode behoudt de kwaliteit van de accu en zorgt ervoor dat hij zo lang mogelijk meegaat.

Aan een snellader:
Snelladers zijn meestal te vinden buiten de steden en langs de snelwegen. Door de relatief hoge kosten van de hardware zelf en de installatie, worden zulke laadstations vrijwel uitsluitend aangekocht en geïnstalleerd op verzoek van gemeenten. Hoewel een snellader razendsnel oplaadt (20-30 minuten), kan het je elektrische auto tot slechts 80% opladen.

De verrekening van laadkosten is een belangrijk aspect van elektrisch rijden. Bij de laadstations van EVBox kan je een automatische verrekening van alle laadtransacties instellen. Deze service zit standaard inbegrepen bij alle abonnementen op het laadbeheersysteem dat EVBox ‘BackOffice’ noemt. De automatische verrekening kan worden gebruikt in de volgende situaties:

  • Thuis laden
    Je kunt het laadverbruik thuis verrekenen bij je werkgever. Dit doe je door je laadpas en laadstation te registreren onder de naam van de werkgever. Als je laadstation en laadpas registreert op naam van je werkgever dan worden alle kosten automatisch verrekend. EVBox stuurt je werkgever dan een rekening met de stroomkosten van je laadstation thuis.
  • Laden in het openbaar
    Heb je een bedrijfspand en wil je graag laadstation(s) openstellen voor openbaar gebruik? Kies dan voor een Business of Enterprise abonnement. Met deze abonnementen kan je tarieven instellen voor het laadstation: een starttarief, kWh-tarief en/of minutentarief. Deze tarieven wordt verrekend bij elke laadsessie. Je kunt het overzicht terugvinden in je BackOffice-account. De inkomsten van deze tarieven worden periodiek overgemaakt.

Let op: in Nederland is het niet toegestaan voor particulieren om winst te maken op energie / elektriciteit. Het instellen van tarieven is uitsluitend bestemd voor bedrijven die laadpalen willen openstellen aan werknemers, bezoekers en/of klanten.

Ja en nee. Net zoals reguliere stopcontacten per land kunnen verschillen, kan dat ook het geval zijn met de contactdozen en aansluitingen van laadpalen. Ook het land van oorsprong van uw elektrische auto kan een rol spelen. Om het ons gemakkelijk te maken, hebben de autofabrikanten het aantal kabels tot 2 typen beperkt.

Aan de kant van de auto is de Type 1 contactdoos gebruikelijk voor Japanse en Amerikaanse voertuigen en de Type 2 contactdoos voor Europese voertuigen. Aan de kant van het laadstation zijn alle laadpalen in Europa en de VS voorzien zijn van een Type 2 contactdoos. Een uitzondering hierop vormen de laadpalen met vaste kabels; bij dergelijke laders zou u zelf moeten controleren of de kabel van het laadstation op uw auto past.

In Nederland gelden er drie fiscale voordelen bij de aankoop van een elektrische auto. Nederland wil de verkoop van alle benzine- en diesel-personenauto's stoppen vanaf 2035. Daarnaast gelden er vanaf 2018 strengere milieuregels voor vele steden. 47% van elektrische rijders in Nederland laadt meestal in het openbaar of op het werk.

  • •BPM: Volledig elektrische voertuigen en plug-in hybride voertuigen zijn beiden vrijgesteld van deze belasting. Plug-in hybride voertuigen moeten extra kosten neertikken afhangend van de uitgestoten CO2.•
  • MRB: Volledig elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van deze belasting. Plug-in hybride voertuigen ontvangen 50% korting. Voertuigen met een hoge CO2-uitstoot en die +12 jaar oud zijn, moeten vanaf 2019 een extra 15% bovenop deze belasting betalen.•
  • Bijtelling: Slechts 4% voor volledig elektrische voertuigen. 22% voor zowel plug-in hybride voertuigen als voertuigen met een hoge CO2- uitstoot.

Rijd je al elektrisch? Goed nieuws, want Nederland heeft het hoogste laadpuntauto ratio ter wereld! Gemeentes Amsterdam, Utrecht, MRDH, Noord-Brabant en Limburg zijn al voorzien van een publiek laadnetwerk. De meeste laadpunten bevinden zich in en rondom Amsterdam en Utrecht. Laad je liever thuis of op het werk?

Nee. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met de laadpaal. Als je laadkabel te kort is, dien je een langere kabel aan te schaffen. Bedenk daarbij wel dat je een (te) lang snoer elke keer weer netjes moet uitleggen en oprollen. De beste oplossing is daarom de auto altijd zo dicht mogelijk bij de laadpaal te parkeren

DC - Gelijkstroom (snel laden)

Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

AC - Wisselstroom (regulier laden)

In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) gebruiken om te laden. Zolang je auto en laadstation het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

Welke manier van laden is beter?

Beide manieren zijn goed voor specifieke situaties. DC laden is aangeraden tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop. Denk hierbij aan het laden langs de snelweg. AC laden wordt vrijwel altijd aangeraden voor parkeerplekken waar automobilisten langer dan 20 minuten geparkeerd staan. Door de hoge kosten voor de productie en installatie van DC laders, gaat de voorkeur vrijwel altijd uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven.

1-fase - 3,7kW

Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft een standaard stroomsterkte van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.

3-fase - 11kW

Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V (krachtstroom) en heeft een standaard stroomsterkte van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als je niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kan je in de meeste gevallen een uitbreiding bij je netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn beperkt.

Smart Charging definieert alle intelligente functionaliteiten in EVBox laadstations die je helpen het meeste te halen uit elk laadproces. Smart Charging is daarom een onmisbare service voor iedereen die meerdere laadstations beheert. Dankzij Smart Charging voorkom je onnodige kosten als gevolg van het overschrijden van het piekvermogen. Daarnaast haal je altijd het meeste uit je laadstations in geval van een beperkte stroomcapaciteit. Je kunt Smart Charging activeren op alle online laadstations van EVBox tegen een meerprijs van € 1,00 per connector (laadpunt) per maand. Je kunt uit de volgende Smart Charging configuraties kiezen. Afhangend van je abonnement, kan je ze zelfs alle drie activeren.

Load Balancing verdeelt optimaal de beschikbare stroomcapaciteit

Verdeel efficiënt de beschikbare stroom op uw laadstations over alle auto’s met de Load Balancing service. Load Balancing verdeelt gelijkmatig of flexibel de beschikbare capaciteit over alle laadstations die in gebruik zijn. Deze dienst garandeert dat alle auto’s op je locatie optimaal kunnen laden, altijd binnen het beschikbaar vermogen van je laadstations.

Peak Shaving voorkomt overcapaciteitskosten

Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten (die je netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen) met de Peak Shaving service. Met Peak Shaving kan je voor je laadstations een maximale capaciteit instellen. Zo ben je er zeker van dat je de maximale stroomcapaciteit van je parkeervoorziening niet zal overschrijden, zelfs niet tijdens piekuren.

Hub / Satellite beheert kosten efficiënt meerdere laadstations

Beheer kosten efficiënt meerdere laadstations per locatie met de Hub / Satellite configuratie. Deze koppelt een aantal laadpunten op één locatie aan elkaar door middel van één enkel modem en een BackOffice- of Hey-abonnement. Je kunt tot 20 laadpunten in een abonnement onderbrengen, terwijl je slechts voor één modem betaalt.

Met een abonnement op onze laadbeheersoftware, beheer en factureer je laadsessies vanuit je broekzak.

Automatische facturatie

Wij begrijpen dat het beheren van meerdere laadstations (verdeeld over verschillende locaties), best wat werk met zich mee brengt. Daarom verzorgen wij volledig de afhandeling en facturering van alle laadsessies geautomatiseerd voor jouw  medewerkers en/of je leasepartners. Wel zo makkelijk!

Efficiënt stroomverbruik

Wij vinden het belangrijk dat iedereen veilig en energiezuinig kan laden, zonder dat het invloed heeft op de faciliteiten thuis of op het werk. Vermijd onnodige kosten en haal het meest uit je laadpalen -ook bij weinig stroomcapaciteit- met onze Smart Charging-functies zoals de Hub-satellietconfiguratie, Load Balancing en Peak Shaving.

Instelbare functies

Stel zelf LED-ring indicatie, laadtarieven en "werktijden" in. Zo zijn jij én al je gebruikers altijd verzekerd van een veilige, snelle laadsessie.