Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoord op de veelgestelde vragen over de proef Autodelen.

Algemeen

SnappCar is het grootste autodeelplatform van Nederland en tevens een van de grootste partijen in Europa. Mensen die op zoek zijn naar een deelauto en auto-eigenaren worden met elkaar verbonden via het online SnappCar platform. Je kunt een auto gebruiken van autobezitters of juist jouw auto aanbieden om te delen. Wist je dat al ruim 600.000 gebruikers je voor gingen?

De ANWB werkt samen met SnappCar en maakt gebruik van het bestaande SnappCar autodeelplatform voor particulieren. Als jij je bij de ANWB aanmeldt voor Autodelen, dan kom je vervolgens terecht op het aanmeldformulier op snappcar.nl. Hier registreer je je om deel te kunnen nemen. Het gebruik maken van een deelauto of het aanbieden van je eigen auto vindt plaats op het SnappCar platform. 

Nee. Als je gaat Autodelen maak je gebruik van het bestaande SnappCar autodeelplatform. Op dit platform bevinden zich ook (ver)huurders die geen ANWB-lid zijn.

Neem contact op met de SnappCar Community Support, kies voor Registratie & Account en geef in de vraagomschrijving aan dat het een aanmelding via de ANWB betreft. De medewerkers van de SnappCar Community Support zullen je helpen de aanmelding te voltooien.

Door je aan te melden voor Autodelen word je (ver)huurder op het SnappCar platform. Voor meer informatie over de verwerking van jouw persoonsgegevens verwijzen wij daarom naar het SnappCar platform.

SnappCar vraagt gebruikers en auto-eigenaren om voor en na elke rit in ieder geval deze contactpunten te desinfecteren (lees ook de informatie in het hygiëneprotocol hierover):

  • Sleutel
  • Stuur en richtingaanwijzers
  • Deurgreep (binnen- en buitenkant)
  • Versnellingspook
  • Dashboard (incl. dashboardkastje, knoppen van bijvoorbeeld het muzieksysteem etc.)
  • Autogordel voor en na het gebruik van de auto

Naast deze maatregelen verwacht SnappCar van auto-eigenaren om de auto vaker dan normaal aan een grondige schoonmaak te onderwerpen om de auto zo schoon en veilig mogelijk te houden. Denk aan het schoonmaken van alle oppervlakken waar veel contact mee wordt gemaakt.

Ja, om zo veilig mogelijk te kunnen autodelen heeft SnappCar een hygiëneprotocol ontwikkeld voor zowel gebruikers als auto-eigenaren. Dit protocol luidt als volgt: 

  • Schud geen handen en houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar bij een eventuele sleuteloverdracht. Daarnaast kun je kiezen voor Keyless Autodelen. Er vindt dan geen persoonlijke sleuteloverdracht plaats, maar je kunt de auto na betaling door middel van de app openen.
  • Gebruik geen auto met een groep, tenzij je de auto alleen met je gezin gebruikt.
  • Gebruik plastic wegwerphandschoentjes wanneer je gaat tanken.
  • Hoest altijd in je elleboog en houd papieren zakdoekjes bij de hand. Gooi ze na gebruik ook direct weer weg en maak eventueel aangeraakte oppervlakken opnieuw schoon.
  • Was je handen met zeep voor het gebruik van de auto en erna. Raak tijdens het autorijden met je handen je gezicht niet aan. 
  • Neem je eigen verantwoordelijkheid door plastic handschoenen, hygiënische doekjes en desinfecterende handgel mee te nemen. 
  • We vragen je (zowel gebruikers als auto-eigenaren) op zijn minst de volgende onderdelen te desinfecteren voor en na elke rit:
  1. Sleutel
  2. Stuur en richtingaanwijzers
  3. Deurgreep (binnen- en buitenkant)
  4. Versnellingspook
  5. Dashboard (incl. dashboardkastje, knoppen van bijvoorbeeld het muzieksysteem etc.)
  6. Autogordel voor en na het gebruik van de auto
  • Heb je zelf koorts, hoest je of vertoon je andere verschijnselen van het coronavirus? Stop dan tijdelijk met het gebruik van SnappCar tot je er zeker van bent dat je een eventueel virus niet meer kan overdragen.

De gebruiker van de deelauto is aansprakelijk voor alle verkeersovertredingen tijdens de huurperiode. Als de auto-eigenaar een verkeersboete ontvangt, die de gebruiker van de deelauto tijdens de boekingsperiode heeft veroorzaakt, dan vragen wij de auto-eigenaren wel om deze boete zo snel mogelijk te betalen. De gebruiker van de deelauto kan namelijk niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele extra kosten die ontstaan door het verstrijken van de betalingstermijn. 

Auto-eigenaren dienen direct na het ontvangen van de boete, contact op te nemen met de desbetreffende huurder om het boetebedrag te betalen. Indien deze niet reageert of niet betaalt, dan moet de auto-eigenaar de verkeersboete en correspondentie met de SnappCar Community Support delen. SnappCar zal het bedrag naar de auto-eigenaar overmaken en het bij de gebruiker van de deelauto incasseren. 


Deelauto gebruiken

Een schade die tijdens jouw huurperiode ontstaat, moet tijdens de check-out worden gemeld via de app. Deze wordt dan automatisch naar verzekeringsmaatschappij Allianz gestuurd. Allianz voert vervolgens onderzoek uit en bepaalt de aansprakelijkheid en afhandeling.

Meer informatie

Ja, als gebruiker heb je een eigen risico. De hoogte van het eigen risico kan verschillen per transactie, omdat deze wordt bepaald op basis van bepaalde variabelen, zoals de leeftijd van de gebruiker en de waarde van de auto. 

Meer informatie

De € 5,- korting per rit wordt automatisch toegepast. Het is belangrijk dat je je via ANWB aanmeldt bij SnappCar om gebruik te kunnen maken van de korting.


Autodelen Standaard

Auto-eigenaren zijn volledig vrij om hun eigen prijs te bepalen op basis van type auto, de beschikbaarheid van auto's in de buurt en gebruikers van deelauto's in de buurt. Dit betekent dat het moeilijk is om precies te zeggen hoeveel je kan verdienen. Ook de door jou doorgegeven beschikbaarheid van je auto is hierop van invloed. Een inschatting is dat je, bij Autodelen Standaard, je auto gemiddeld twee keer per maand deelt. 

Als autodeler is je opbrengst ongeveer 70%-80% van de dagprijs. De opbrengst is de dagprijs minus de servicekosten (10%) en pechhulp-/verzekeringskosten (10%). Voor de servicekosten geldt een minimum van € 3,50 en voor de verzekeringsvergoeding € 4,50.

SnappCar probeert binnen twee werkdagen na het afronden van de boeking de verhuurvergoeding over te maken. Het kan echter voorkomen dat dit soms langer duurt. Mocht je na een week de verhuurvergoeding nog niet hebben ontvangen, neem dan contact op met de SnappCar Community Support.

Ja, in dat geval meld je je af via het SnappCar platform.

Nee, je bepaalt zelf hoe vaak en wanneer je je auto beschikbaar stelt.


Keyless Autodelen

Auto-eigenaren zijn volledig vrij om hun eigen prijs te bepalen op basis van type auto, de beschikbaarheid van auto's in de buurt en gebruikers van deelauto's in de buurt. Dit betekent dat het moeilijk is om precies te zeggen hoeveel je kan verdienen. Ook de door jou doorgegeven beschikbaarheid van je auto is hierop van invloed. Een inschatting is dat je, bij Keyless Autodelen, je auto gemiddeld zes keer per maand deelt.

Als autodeler is je opbrengst ongeveer 70%-80% van de dagprijs. De opbrengst is de dagprijs minus de servicekosten (10%) en pechhulp-/verzekeringskosten (10%). Voor de servicekosten geldt een minimum van €3,50 en voor de verzekeringsvergoeding €4,50. Bij Keyless Autodelen betaal je €39,95 per maand voor het gebruik van de keyless technologie.


Verzekering

Wanneer je deelneemt aan Autodelen en je auto deelt met anderen, ben je goed verzekerd. SnappCar heeft een samenwerking met verzekeraar Allianz. Tijdens de huurperiode heb je door middel van de SnappCar verzekering een volledig casco dekking, waarmee je uitgebreid gedekt bent tegen schade, diefstal en vandalisme. Een schade ontstaan tijdens de boeking, zal worden behandeld door de schadebehandelaars van Allianz. Schade als gevolg van technische mankementen aan het voertuig, bijvoorbeeld als gevolg van (natuurlijke) slijtage, zijn niet gedekt. De deelautoverzekering staat los van je reguliere autoverzekering en wordt automatisch toegepast, door SnappCar, bij elke keer dat je je auto deelt via het SnappCar platform. Je hoeft er zelf dus niets extra voor te regelen.

De meeste gewone autoverzekeringen geven geen dekking als je de auto uitleent of verhuurt aan een derde. Daarom is iedere verhuur via SnappCar verzekerd via een deelautoverzekering van Allianz. Schade die ontstaat tijdens de verhuur, wordt dan dus gedekt via de Allianz deelautoverzekering.

Schade die ontstaat tijdens de verhuurperiode meld je aan via de Allianz deelautoverzekering. Deze wordt standaard afgesloten bij iedere verhuur via SnappCar. Dit heeft dus geen invloed op (de schadevrije jaren van) je eigen autoverzekering. 

Dat hangt af van de polisvoorwaarden van je eigen verzekeraar. De meeste autoverzekeringen verbieden autodelen niet, maar dekken geen schade die tijdens de het delen van je auto ontstaat. Deze schade wordt wel gedekt door de Allianz deelautoverzekering die bij iedere boeking via SnappCar automatisch wordt afgesloten. Sommige verzekeraars stellen daarnaast aanvullende eisen.

Lees meer informatie over de autoverzekering van SnappCar.


Overige vragen

Staat jouw vraag er niet bij? Dat kan! Alle veelgestelde vragen die betrekking hebben op het (ver)huurproces, keyless autodelen, betalen, extra kilometers, verzekering, schade of hulp onderweg zijn te vinden bij SnappCar. Bekijk de veelgestelde vragen pagina van SnappCar of neem contact op met de SnappCar Community Support

Heb je een specifieke vraag die je niet ziet staan? Neem contact op met het ANWB Leden Service Center (088 269 2222, optie 9. Overige). Het Leden Service Center is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:30-18:00 uur of zaterdag van 10:00-16:00 uur.