Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoord op de veelgestelde vragen over de proef Autodelen.

Algemeen

De ANWB wil dat iedereen zo zorgeloos en prettig mogelijk kan reizen. Zowel nu als in de toekomst. We kijken daarbij ook naar andere mobiliteitsvormen.

In Nederland staan 8 miljoen auto’s gemiddeld 23 uur per dag stil. Dat kan slimmer. Door mensen die geen auto hebben - of even een andere auto nodig hebben - samen te brengen met auto-eigenaren die graag iets willen verdienen als ze hun auto toch niet gebruiken. Om te onderzoeken wat ANWB-leden van deze manier van autodelen vinden, start de ANWB een proef van 6 maanden in samenwerking met SnappCar, het grootste autodeelplatform in Nederland voor particulieren onderling.

Tijdens de proef Autodelen wil ANWB graag samen met jou als ANWB-lid ontdekken hoe jij autodelen ervaart.

Jij stelt je auto ter beschikking voor anderen via het SnappCar deelplatform en verdient er wat mee. Of je gebruikt een auto van een ander (tegen een vergoeding) wanneer jij hier behoefte aan hebt. Om ons inzicht te kunnen geven in jouw ervaringen met autodelen, ontvang jij maandelijks van ons een korte online vragenlijst.

Wat maakt meedoen voor jou extra interessant? Als je je auto deelt, verdien je natuurlijk een gedeelte van je vaste autokosten terug. Daarnaast geniet je als ANWB-lid bij de keyless optie van extra ledenvoordeel. Ook als gebruiker van een deelauto krijg je extra ledenvoordeel, bovenop de standaardkorting voor je eerste 2 boekingen van SnappCar. 

SnappCar is het grootste autodeelplatform van Nederland en tevens een van de grootste partijen in Europa. Mensen die op zoek zijn naar een deelauto en auto-eigenaren worden met elkaar verbonden via het online SnappCar platform. Je kunt een auto gebruiken van autobezitters of juist jouw auto aanbieden om te delen. Wist je dat al ruim 60.000 gebruikers je voor gingen?

Gedurende de proef Autodelen werkt de ANWB samen met SnappCar en maakt de ANWB gebruik van het bestaande SnappCar autodeelplatform voor particulieren. Als jij je bij de ANWB aanmeldt als deelnemer aan de proef Autodelen, dan kom je vervolgens terecht op het aanmeldformulier op snappcar.nl. Hier registreer je je om deel te kunnen nemen. Het gebruik maken van een deelauto of het aanbieden van je eigen auto vindt plaats op het SnappCar platform. Let op! Om deel te nemen aan de proef Autodelen en gebruik te maken van de voordelen, dien je je bij ANWB aan te melden voor de proef en niet direct via SnappCar.

De proef Autodelen heeft een duur van 6 maanden en loopt van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020.

Nee. Het door jou aangemaakte profiel zal blijven bestaan op snappcar.nl. Je kunt gebruik blijven maken van het SnappCar platform De ledenvoordelen zoals die tijdens de proef gelden vervallen dan wel.

Nee, de extra ledenvoordelen vervallen per 1 januari 2021.

Nee. Gedurende de proef Autodelen wordt er gebruik gemaakt van het bestaande SnappCar autodeelplatform. Op dit platform bevinden zich ook (ver)huurders die geen ANWB-lid zijn.

Neem contact op met de SnappCar Community Support, kies voor Registratie & Account en geef in de vraagomschrijving aan dat het een aanmelding voor de proef Autodelen van de ANWB betreft. De medewerkers van de SnappCar Community Support zullen je helpen de aanmelding te voltooien.

De proef Autodelen is een samenwerking tussen de ANWB en SnappCar. Je maakt gebruik van het platform van SnappCar, maar voor het delen van jouw ervaring word je maandelijks door de ANWB gevraagd om een korte online vragenlijst in te vullen. De vragenlijsten worden verstuurd vanuit het e-mailadres proefautodelen@anwb.nl

Het invullen van de vragenlijst duurt zo’n 5 - 10 minuten.

Door je aan te melden voor de proef Autodelen word je (ver)huurder op het SnappCar platform. Voor meer informatie over de verwerking van jouw persoonsgegevens verwijzen wij daarom naar het SnappCar platform. Ten behoeve van het versturen van de online vragenlijst deelt SnappCar met de ANWB naam en e-mailadres van de deelnemers aan de proef Autodelen.

Tot en met 31 augustus kun je jouw boeking gratis annuleren. Dit geldt ook binnen 24 uur voor aanvang van je boeking. We willen je zoveel mogelijk flexibiliteit geven om een boeking te kunnen annuleren wanneer je toch niet meer de weg op wil.

Verder vraagt SnappCar gebruikers en auto-eigenaren om voor en na elke rit in ieder geval deze contactpunten te desinfecteren (lees ook de informatie in het hygiëneprotocol hierover):

  • Sleutel
  • Stuur en richtingaanwijzers
  • Deurgreep (binnen- en buitenkant)
  • Versnellingspook
  • Dashboard (incl. dashboardkastje, knoppen van bijvoorbeeld het muzieksysteem etc.)
  • Autogordel voor en na het gebruik van de auto

Naast deze maatregelen verwacht SnappCar van auto-eigenaren om de auto vaker dan normaal aan een grondige schoonmaak te onderwerpen om de auto zo schoon en veilig mogelijk te houden. Denk aan het schoonmaken van alle oppervlakken waar veel contact mee wordt gemaakt.

Ja, om zo veilig mogelijk te kunnen autodelen heeft SnappCar een hygiëneprotocol ontwikkeld voor zowel gebruikers als auto-eigenaren. Dit protocol luidt als volgt: 

  • Schud geen handen en houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar bij een eventuele sleuteloverdracht. Daarnaast kun je kiezen voor Keyless Autodelen. Er vindt dan geen persoonlijke sleuteloverdracht plaats, maar je kunt de auto na betaling door middel van de app openen.
  • Gebruik geen auto met een groep, tenzij je de auto alleen met je gezin gebruikt.
  • Gebruik plastic wegwerphandschoentjes wanneer je gaat tanken.
  • Hoest altijd in je elleboog en houd papieren zakdoekjes bij de hand. Gooi ze na gebruik ook direct weer weg en maak eventueel aangeraakte oppervlakken opnieuw schoon.
  • Was je handen met zeep voor het gebruik van de auto en erna. Raak tijdens het autorijden met je handen je gezicht niet aan. 
  • Neem je eigen verantwoordelijkheid door plastic handschoenen, hygiënische doekjes en desinfecterende handgel mee te nemen. 
  • We vragen je (zowel gebruikers als auto-eigenaren) op zijn minst de volgende onderdelen te desinfecteren voor en na elke rit:
  1. Sleutel
  2. Stuur en richtingaanwijzers
  3. Deurgreep (binnen- en buitenkant)
  4. Versnellingspook
  5. Dashboard (incl. dashboardkastje, knoppen van bijvoorbeeld het muzieksysteem etc.)
  6. Autogordel voor en na het gebruik van de auto
  • Heb je zelf koorts, hoest je of vertoon je andere verschijnselen van het coronavirus? Stop dan tijdelijk met het gebruik van SnappCar tot je er zeker van bent dat je een eventueel virus niet meer kan overdragen.

De gebruiker van de deelauto is aansprakelijk voor alle verkeersovertredingen tijdens de huurperiode. Als de auto-eigenaar een verkeersboete ontvangt, die de gebruiker van de deelauto tijdens de boekingsperiode heeft veroorzaakt, dan vragen wij de auto-eigenaren wel om deze boete zo snel mogelijk te betalen. De gebruiker van de deelauto kan namelijk niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele extra kosten die ontstaan door het verstrijken van de betalingstermijn. 

Auto-eigenaren dienen direct na het ontvangen van de boete, contact op te nemen met de desbetreffende huurder om het boetebedrag te betalen. Indien deze niet reageert of niet betaalt, dan moet de auto-eigenaar de verkeersboete en correspondentie met de SnappCar Community Support delen. SnappCar zal het bedrag naar de auto-eigenaar overmaken en het bij de gebruiker van de deelauto incasseren. 


Deelauto gebruiken

Als ANWB-lid maak je, gedurende de proef Autodelen, extra voordelig gebruik van een auto van iemand anders. SnappCar biedt nieuwe gebruikers € 5,- korting op de eerste twee aanvragen. Daar bovenop ontvang je als ANWB-lid altijd € 5,- korting per huurverzoek. Kortom, de eerste twee keer dat je gebruik maakt van een deelauto ontvang je € 10,- korting, daarna € 5,- per huurverzoek. Deze korting wordt uiterlijk 24 uur na je registratie geactiveerd.

Voor de reguliere SnappCar korting op de eerste twee huurverzoeken ontvang je een code per e-mail van SnappCar. Deze dien je zelf handmatig toe te voegen wanneer jij jouw huurverzoek plaatst / bij de betaling.

Voor de ANWB-ledenkorting hoef je niks extra’s te doen. Deze korting wordt uiterlijk 24 uur nadat je je hebt aangemeld automatisch aan jouw profiel toegevoegd en wordt automatisch verrekend.

Nee. Na beëindiging van de proef Autodelen (per 1 januari 2021) vervalt de ANWB-ledenkorting. Dit houdt het volgende in:
voor gebruikers van een deelauto vervalt de € 5,- ANWB-ledenkorting per huurverzoek. Heb je gedurende de proef Autodelen slechts één keer gebruik gemaakt van de auto van iemand anders? Dan behoud je uiteraard wel de korting op je tweede huurverzoek à € 5,-. Deze heb je per e-mail van SnappCar ontvangen.

Een schade die tijdens jouw huurperiode ontstaat, moet tijdens de check-out worden gemeld via de app. Deze wordt dan automatisch naar verzekeringsmaatschappij Allianz gestuurd. Allianz voert vervolgens onderzoek uit en bepaalt de aansprakelijkheid en afhandeling.

Meer informatie

Ja, als gebruiker heb je een eigen risico. De hoogte van het eigen risico kan verschillen per transactie, omdat deze wordt bepaald op basis van bepaalde variabelen, zoals de leeftijd van de gebruiker en de waarde van de auto. 

Meer informatie

Wat vervelend! Je hebt je waarschijnlijk niet via de ANWB aangemeld waardoor SnappCar niet heeft geregistreerd dat je recht hebt op de ledenkorting. Om de korting te krijgen en deel te nemen aan de proef neem je de volgende stappen:

  1. Zorg dat je jouw account geverifieerd hebt.
  2. Neem contact op met SnappCar Community Support via het contactformulier.
  3. SnappCar neemt contact met je op en zorgt dat je de korting krijgt.


Autodelen Standaard

Bij je aanmelding voor de proef Autodelen kun je kiezen tussen standaard of keyless autodelen. Bij Autodelen Standaard, ontvang je 5 euro korting te besteden in de ANWB webwinkel als je je auto minimaal een keer deelt met een ander. We sturen je deze korting automatisch per e-mail toe.  Daarnaast ontvang jij uiteraard de opbrengsten uit de verhuur en help je de ANWB door het delen van je ervaring en kunnen wij wellicht in de toekomst autodelen voordelig aanbieden voor ANWB-leden.

Bij Autodelen Standaard kun je ook in een later stadium besluiten over te stappen naar Keyless Autodelen. 

Auto-eigenaren zijn volledig vrij om hun eigen prijs te bepalen op basis van type auto, de beschikbaarheid van auto's in de buurt en gebruikers van deelauto's in de buurt. Dit betekent dat het moeilijk is om precies te zeggen hoeveel je kan verdienen. Ook de door jou doorgegeven beschikbaarheid van je auto is hierop van invloed. Een inschatting is dat je, bij Autodelen Standaard, je auto gemiddeld twee keer per maand deelt. 

Als autodeler is je opbrengst ongeveer 70%-80% van de dagprijs. De opbrengst is de dagprijs minus de servicekosten (10%) en pechhulp-/verzekeringskosten (10%). Voor de servicekosten geldt een minimum van € 3,50 en voor de verzekeringsvergoeding € 4,50.

SnappCar probeert binnen twee werkdagen na het afronden van de boeking de verhuurvergoeding over te maken. Het kan echter voorkomen dat dit soms langer duurt. Mocht je na een week de verhuurvergoeding nog niet hebben ontvangen, neem dan contact op met de SnappCar Community Support.

Wij zouden het erg jammer vinden als je tijdens de proef Autodelen besluit te stoppen met het delen van je auto. In dat geval meld je je af via het SnappCar platform.

Nee, je bepaalt zelf hoe vaak en wanneer je je auto beschikbaar stelt.


Keyless Autodelen

Auto-eigenaren zijn volledig vrij om hun eigen prijs te bepalen op basis van type auto, de beschikbaarheid van auto's in de buurt en gebruikers van deelauto's in de buurt. Dit betekent dat het moeilijk is om precies te zeggen hoeveel je kan verdienen. Ook de door jou doorgegeven beschikbaarheid van je auto is hierop van invloed. Een inschatting is dat je, bij Keyless Autodelen, je auto gemiddeld zes keer per maand deelt.

Als autodeler is je opbrengst ongeveer 70%-80% van de dagprijs. De opbrengst is de dagprijs minus de servicekosten (10%) en pechhulp-/verzekeringskosten (10%). Voor de servicekosten geldt een minimum van €3,50 en voor de verzekeringsvergoeding €4,50. Bij Keyless Autodelen betaal je tijdens de proef Autodelen daarnaast, na de eerste vier maanden, €39,95 per maand voor het gebruik van de keyless technologie.

Bij je aanmelding voor de proef Autodelen kun je kiezen tussen Standaard of Keyless Autodelen. Bij Keyless Autodelen op het SnappCar platform geniet je van ledenvoordeel. Normaliter betaal je voor het gebruik van de keyless technologie € 39,95 per maand. Als deelnemer aan de proef Autodelen is het gebruik van de keyless technologie gratis gedurende de eerste vier maanden, mits je jezelf aanmeldt voor 31 december 2020. Daarna betaal je het reguliere tarief à € 39,95 per maand. Daarnaast help je de ANWB door het delen van je ervaring en kunnen wij wellicht in de toekomst autodelen voordelig aanbieden voor ANWB-leden.

Dit hangt af van de situatie. Als je je uiterlijk 31 december 2020 aanmeldt voor Keyless Autodelen, dan mag je vier maanden gratis gebruik maken van de keyless technologie van SnappCar. Na vier maanden betaal je het reguliere tarief voor de keyless technologie à €39,95 per maand.

Heb jij deelgenomen aan de proef Autodelen, koos je voor Autodelen Standaard en meld jij je na 31 december 2020 aan voor Keyless Autodelen? Dan gelden de reguliere SnappCar voorwaarden.


Verzekering

Wanneer je deelneemt aan de proef Autodelen en je auto deelt met anderen, ben je goed verzekerd. SnappCar heeft een samenwerking met verzekeraar Allianz. Tijdens de huurperiode heb je door middel van de SnappCar verzekering een volledig casco dekking, waarmee je uitgebreid gedekt bent tegen schade, diefstal en vandalisme. Een schade ontstaan tijdens de boeking, zal worden behandeld door de schadebehandelaars van Allianz. Schade als gevolg van technische mankementen aan het voertuig, bijvoorbeeld als gevolg van (natuurlijke) slijtage, zijn niet gedekt. De deelautoverzekering staat los van je reguliere autoverzekering en wordt automatisch toegepast, door SnappCar, bij elke keer dat je je auto deelt via het SnappCar platform. Je hoeft er zelf dus niets extra voor te regelen.

De meeste gewone autoverzekeringen geven geen dekking als je de auto uitleent of verhuurt aan een derde. Daarom is iedere verhuur via SnappCar verzekerd via een deelautoverzekering van Allianz. Schade die ontstaat tijdens de verhuur, wordt dan dus gedekt via de Allianz deelautoverzekering.

Schade die ontstaat tijdens de verhuurperiode meld je aan via de Allianz deelautoverzekering. Deze wordt standaard afgesloten bij iedere verhuur via SnappCar. Dit heeft dus geen invloed op (de schadevrije jaren van) je eigen autoverzekering. 

Dat hangt af van de polisvoorwaarden van je eigen verzekeraar. De meeste autoverzekeringen verbieden autodelen niet, maar dekken geen schade die tijdens de het delen van je auto ontstaat. Deze schade wordt wel gedekt door de Allianz deelautoverzekering die bij iedere boeking via SnappCar automatisch wordt afgesloten. Sommige verzekeraars stellen daarnaast aanvullende eisen.

Lees meer informatie over de autoverzekering van SnappCar.


Overige vragen

Staat jouw vraag er niet bij? Dat kan! Alle veelgestelde vragen die betrekking hebben op het (ver)huurproces, keyless autodelen, betalen, extra kilometers, verzekering, schade of hulp onderweg zijn te vinden bij SnappCar. Bekijk de veelgestelde vragen pagina van SnappCar of neem contact op met de SnappCar Community Support

Heb je een specifieke vraag over de proef Autodelen die je niet ziet staan? Stuur deze dan per e-mail naar proefautodelen@anwb.nl of neem contact op met het ANWB Leden Service Center (088 269 2222, optie 9. Overige). Het Leden Service Center is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:30-18:00 uur of zaterdag van 10:00-16:00 uur.