Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

BPM: Belasting van Personenauto's en Motorfietsen

Betalen voor de aanschaf van een privéauto of motor

De aanschafprijs van een nieuwe personenauto of motorfiets bestaat voor een deel uit BPM: de Belasting van Personenauto's en Motorfietsen. Sinds 1 januari 2013 berekent het Rijk de BPM voor personenauto's volledig op basis van de CO2-uitstoot. Bij bestelauto's, motoren en kampeerauto's wordt de BPM als vanouds nog berekend op basis van de netto catalogusprijs en de brandstofsoort.

CO2-uitstoot

Bij de typegoedkeuring van nieuwe automodellen wordt de CO2-uitstoot van de auto bepaald. Tot in 2017 werd hiervoor de NEDC-emissiemeting gebruikt, na deze datum de WLTP. Deze laatste is realistischer en resulteert in een hogere CO2-uitstoot. Bovendien worden opties die CO2-verhogend zijn meegenomen in de berekeningen. Sinds juli 2020 wordt de BPM berekend op basis van de hogere WLTP-waarde. De BPM tarieven zijn hierop aangepast.

Opbouw BPM tariefstelsel

Op dit moment zijn auto’s die geen CO2 uitstoten, zoals een volledig elektrische of auto's op waterstof, vrijgesteld van BPM. De overige auto’s betalen BPM.

Het tariefstelsel begint met een starttarief. Daarna wordt in verschillende schijven voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht. Voor elke opvolgende schijf geldt een hoger tarief. Auto’s met een dieselmotor krijgen nog een extra variabele dieseltoeslag. Voor elke gram CO2-uitstoot boven een bepaalde grenswaarde wordt een bedrag in rekening gebracht. In 2024 is deze grenswaarde verlaagd naar 71 g/km en het tarief per gram CO2 erboven verhoogd naar € 106,07.

Binnen het tariefstelsel wordt verder onderscheid gemaakt tussen conventionele auto's en semi-elektrische modellen (de zogenaamde plug-in hybrides oftewel PHEV's). Voor 2024 zijn de CO2-grenswaardes gelijk gebleven, wel zijn de tarieven verhoogd.

Specifiek voor conventionele auto:

  • Starttarief bedraagt € 440
  • Er zijn vijf tariefschijven
  • CO2-grenswaarden:
    • eerste schijf: 1 t/m 80 g
    • tweede schijf: 81 t/m 104 g
    • derde schijf: 105 t/m 145 g
    • vierde schijf: 146 t/m 161 g
    • vijfde schijf: alle uitstoot boven de 161 g/km CO2
  • De tarieven per gram CO2-uitstoot:
    • eerste schijf: € 2 per gram
    • tweede schijf: € 76 per gram
    • derde schijf: € 167 per gram
    • vierde schijf: € 274 per gram
    • vijfde schijf: € 549 per gram


Specifiek voor semi-elektrische auto, PHEV:

  • Geen starttarief
  • Drie tariefschijven in plaats van vijf
  • De CO2-grenswaarden liggen een stuk lager dan bij conventionele aandrijving: 
    • eerste schijf: 1 t/m 34 g
    • tweede schijf: 35 t/m 60 g
    • derde schijf: alles boven de 60 g/km CO2
  • De tarieven per gram CO2 liggen hoger:
    • eerste schijf: € 28 per gram
    • tweede schijf: € 100 per gram
    • derde schijf: € 239 per gram

Toekomst BPM

Auto’s die geen CO2 uitstoten, zijn tot en met 2024 vrijgesteld van BPM. Vanaf 2025 is het plan dat volledig elektrische auto’s ook BPM gaan betalen in de vorm van een vaste voet ter hoogte van € 200. Die van conventionele auto’s wordt met € 200 verhoogd naar € 640. 

BPM voor PHEV's

Vanaf 1 januari 2025 moeten nieuwe typen auto’s voldoen aan de ‘Euro 6e-bis’ norm. Voor nieuwe typen PHEV’s betekent dit dat de CO2-uitstoot anders (meer realistisch) berekend gaat worden. In de nieuwe berekening wordt er minder elektrisch en meer fossiel gereden, wat een hogere CO2-uitstoot tot gevolg heeft.

Nieuwe PHEV’s met een typegoedkeuring van voor 1 januari 2025 hoeven echter pas op 1 januari 2026 aan de ‘Euro 6e-bis’ norm te voldoen. Tot die datum houden ze de lage CO2-uitstoot, berekend volgens de oude ‘Euro 6e’ norm.

Dit betekent dat er vanaf 1 januari 2025 twee soorten PHEV’s, met hoge en lage CO2-uitstoot berekening, naast elkaar op de markt komen. De vraag is of de BPM op dezelfde manier berekend gaat worden. In de Voorjaarsnota staat dat er met de komst van de ‘Euro 6e bis’ norm geen aparte tarieftabel voor PHEV’s meer nodig zou zijn. We verwachten hier met Prinsjesdag meer duidelijkheid over te krijgen.  

BPM voor bestelauto’s

Vanaf 1 januari 2025 wordt de BPM op bestelauto’s berekend op basis van de CO2-uitstoot. Voor ondernemers vervalt dan ook de vrijstelling BPM.

BPM tarieven 2024

1.

EV, nulemissie

 BPM-vrij

 

2.

Conventionele auto

 

 

Vaste voet

€  440

 

Tariefschijven

CO2 grenzen [g/km]
van - t/m

tarief per
gram CO2

 

Schijf 1

1 - 80

 € 2

 

Schijf 2

81 - 104

 € 76

 

Schijf 3

105 - 145

 € 167

 

Schijf 4

146 - 161

 € 274

 

Schijf 5

 > 161

 € 549

 

Bij dieselmotor


g/km CO2

tarief per
gram CO2

 

Dieseltoeslag

> 71

€ 106,07

 

3.

PHEV 1

 

 

Vaste voet

€ 0

 

Tariefschijven

 

CO2 grenzen [g/km]
van - t/m

tarief per
gram CO2

 

Schijf 1

1 - 34

 € 28

 

Schijf 2

35 - 60

 € 100

 

Schijf 3

> 60

 € 239

1) Voor eventuele dieseltoeslag zie onder 2. Conventionele auto

 

 

 

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Sluit nu Wegenwacht af.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Vanaf239,-p.m.
Private lease van ANWB 

Zorgeloos autorijden voor een vast bedrag per maand. Nu als aanbieding de Hyundai i10.

Weet jij wat je auto kost? 

Wij rekenen het graag voor je uit. Een volledig overzicht van alle vaste en variabele kosten, gebaseerd op je persoonlijke situatie.