Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reservestand

Blog van Wegenwachter Alex Tulner

Het is eind maart als zich om vijf uur ’s ochtends een Honda CB 500 meldt met een ‘olieprobleem’. Nu maar hopen dat het gaat om een olietekort. Een probleem met oliedruk is vaak einde oefening. Na een kleine zoektocht tref ik een jonge vrouwelijke motorrijder, in hagelnieuw leren motorpak en een helm waar nog geen vliegje op zit.

‘Dit is mijn eerste ritje op de motor’ vertelt ze, ‘gisterochtend heb ik mijn rijbewijs opgehaald. ‘Omdat het vandaag heerlijk weer is, heb ik meteen de motorfiets laten zien aan mijn ouders. Het is laat geworden. Op de snelweg ging de motorfiets wat inhouden en heb  ik gauw de eerste afrit opgezocht. Daar ging het olielampje branden, dus ik vrees het ergste.’

Eerst maar eens olie peilen.  Het niveau staat netjes tussen de merktekens. Zoals het hoort, gaat bij het starten het olielampje  uit. De motor pruttelt een beetje. Het lijkt wel of-ie zonder benzine staat. ‘Nu je het zegt’, zegt  de vrouw, ‘zou best eens kunnen’.

Op de CB 500 zit nog gewoon een benzinekraantje met reserve stand. Nadat we het benzinekraantje op reserve hebben gezet sloeg de motor na even doorstarten gelijk weer aan. Ik leer haar nog hoe ze tijdens het rijden het benzinekraantje op reserve kan zetten.

Ga zeker op weg. Sluit nu pechhulp voor de motor af en profiteer van dag en nacht pechhulp in Europa door 900 specialisten, ervaren partners in het buitenland en gratis advies bij twijfelgevallen. Pechhulp krijg je altijd in het Nederlands. De pechhulp is persoonsgebonden, dus je krijgt pechhulp of je nu met de motor of auto bent. We hebben geen prijsverhogingen als jouw motor ouder wordt. Je komt niet voor verrassingen te staan.