Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Remwerking

Blog van Wegenwachter Alex Tulner

Op zondagochtend ontvang ik een pechmelding van een oude Kawasaki met pech. Volgens de omschrijving in de pechmelding lekt het oude beetje remvloeistof. De berijder van de pechmotor heeft blijkbaar oog voor mooie routes. Hij staat op een parkeerplaats langs een mooi slingerweggetje waar ik zelf ook regelmatig rijd, in de polder vlak bij Nieuwkoop.

Als ik uitstap, doet hij zijn verhaal. ‘Ik was hier lekker aan het toeren en wilde afremmen voor de bocht. De remhandel kon ik helemaal inknijpen en ik had helemaal geen remwerking.  Er lekt remvloeistof uit een slang bij de remklauw.’ Ik zie het meteen: een remleiding van de voorrem is opgezwollen en lekt vloeistof. Zie op zondagochtend maar eens een nieuwe remslang te vinden. Ik zal het moeten doen met de middelen die ik ter beschikking heb. Gelukkig is het voorwiel van de motor uitgerust met twee remschijven. De leiding van de lekke slang stop ik af, zodat hij geen vloeistof meer lekt.

Doordat de slag is afgestopt, komt de remolie nu nog alleen bij de andere klauw. Ik vul het rempotje op het stuur bij en ontlucht het remsysteem. De pechvogels moet maar eens een rondje rijden om de remwerking te testen. Hij is dik tevreden. De  hendel moet hij nu iets harder inknijpen, maar de remwerking is prima.

Bij het afscheid geef ik hem het advies mee alle remslangen te laten vervangen. Want als er één stuk gaat, bestaat het risico dat de andere zal volgen.

Ga zeker op weg. Sluit nu pechhulp voor de motor af en profiteer van dag en nacht pechhulp in Europa door 900 specialisten, ervaren partners in het buitenland en gratis advies bij twijfelgevallen. Pechhulp krijg je altijd in het Nederlands. De pechhulp is persoonsgebonden, dus je krijgt pechhulp of je nu met de motor of auto bent. We hebben geen prijsverhogingen als jouw motor ouder wordt. Je komt niet voor verrassingen te staan.