Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

E10 Brandstof - Motoradviesdienst

Onze experts van de motoradviesdienst hebben de meest voorkomende vragen over motoronderhoud op een rijtje gezet. Ze geven je graag advies! Dit keer beantwoorden ze vragen over E10 brandstof.

De vraag van een ANWB-lid

Als groot liefhebber van de wielersport wil ik begin september met een paar maten een aantal bergetappes van de Tour de France rijden. Met de motor natuurlijk! Ik heb inmiddels begrepen dat in Frankrijk een nieuwe brandstof is geïntroduceerd met de zogenaamde E10 aanduiding. In hoeverre is deze brandstof voor motoren geschikt. En wat zijn de gevolgen voor de motor wanneer je deze brandstof per ongeluk hebt getankt? R. Angevaare, Utrecht

Het antwoord van onze motor adviesdienst:

De SP95-E10, zoals het formeel wordt genoemd, is een brandstof met bijmenging van bio-ethanol. Binnen de EU zijn er ooit afspraken gemaakt om steeds meer biostoffen toe te voegen. In dit geval is er sprake van een toevoeging van 10% bioethanol. Overigens is er ook in Nederland sprake van een bijmenging, echter van rond de 3-5%.  In de meeste gevallen weten wij welke motor wel en niet geschikt is. Bij twijfel is ons advies E10 te vermijden. Vooral ook omdat de vertrouwde Euro 95 in veel gevallen gewoon nog beschikbaar is. Eventueel is er ook nog altijd de Euro 98 wat misschien een nog beter alternatief is voor een motor onder zwaardere omstandigheden. De Euro 95 zal geleidelijk aan vervangen worden door E10. Voorlopig blijven er nog voldoende alternatieven beschikbaar. Een incidenteel tankje zal niet direct grote gevolgen hebben. Met name brandstofslangen, leidingen en afdichtingen zijn onvoldoende bestand tegen bio-ethanol. Zelfs de geringe bijmenging in Nederland wordt nog weleens in verband gebracht met carburatieproblemen.